STEM-charter kan ondernemingen in toekomst sneller aan talent helpen

aaaamartintempels

Jongeren inspireren om een opleiding en beroep te kiezen in Wetenschap, Techniek, Engineering en Wiskunde. Dat is één van de doelstellingen van het ‘STEM-charter’ (Science, Technology, Engineering, Mathematics) dat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en Vlaams minister van Werk , Economie, Innovatie en Sport Philippe Muyters op zondag 22 november ondertekenden, samen met heel wat bedrijven, organisaties en onderwijs- en onderzoeksinstellingen. “We moeten meer tonen welke boeiende wereld er voor hen opengaat als ze die richting uitgaan”, zegt Martine Tempels (foto), voorzitster van het STEM-platform.

“Niet alleen de maatschappij is erbij gebaat als meer mensen kiezen voor een dergelijke opleiding, ook de jongeren zelf hebben erbij te winnen. Ze hebben nu niet altijd een juist beeld van de talrijke mogelijkheden en de opleidingen in deze gebieden.”

STEM biedt een brede waaier aan van opleidingen en beroepen, van de meest theoretische tot door-en-door-praktische, zodat jongeren kunnen meebouwen aan opwindende ontwikkelingen — van robots in de keuken over smartphones en zelfrijdende auto’s, tot baanbrekend onderzoek in de hernieuwbare energie.  Om die reden is er het ambitieus charter, een initiatief van het STEM-platform, een groep mensen uit diverse kringen die op vraag van de Vlaamse overheid advies geven over de concretisering van het STEM-actieplan. Via het charter slaan ze de handen in elkaar met het onderwijs, sectororganisaties, onderzoeksinstituten, een hele reeks bedrijven, de sociale partners – de grote werkgevers- en werknemersorganisaties — en alle Vlaamse universiteiten en hogescholen. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Philippe Muyters ondertekenen het charter ook. Het charter moet ertoe bijdragen dat ondernemingen, die nu vaak een lange zoektocht moeten ondernemen om ingenieurs te vinden, in de toekomst dat talent sneller voor zich kunnen winnen.