Afbeelding2 Sander Vanlouwe

Steeds meer crisissituaties en LinkedIn stoot Twitter van de troon: zo beleefden woordvoerders 2021

GENT - Meer dan de helft van de Nederlandstalige woordvoerders in België kreeg in 2021 vaker met crisissituaties te maken dan het jaar daarvoor. Opvallend is dat maar vier op de tien organisaties een actueel crisiscommunicatieplan heeft. Dat alles blijkt uit een enquête die communicatiebureau Bepublic Group voor de Nacht van de Woordvoerder in Gent. Vooral sociale media hebben het woordvoerders de voorbije jaren een pak moeilijker gemaakt.

De Grote Woordvoerdersenquête werd afgenomen in  april en mei 2022 via een online vragenlijst bij 104 Nederlandstalige woordvoerders en communicatiemanagers van evenveel verschillende organisaties.

Vooral de coronacrisis liet haar sporen na in de resultaten. Die zorgde ervoor dat de communicatiedienst bij heel wat bedrijven overuren moest draaien. Drie nieuwe coronagolven in combinatie met de heropstart van verschillende bedrijven deden in 2021 de rust op de werkvloer niet wederkeren. Integendeel: 55% van de woordvoerders kreeg met meer crisissituaties te maken. Tegelijk blijken organisaties nog onvoldoende voorbereid te zijn op crisiscommunicatie. Zo hebben enerzijds vier op de tien woordvoerders geen crisiscommunicatieplan ter beschikking.

Meer werkdruk

“Hoewel veel bedrijven over een crisiscommunicatieplan beschikken, ligt het vaak al jaren onder het stof en is het amper geoefend”, vertelt managing director Sara Vercauteren van Bepublic Group. “Een belangrijke reden daarvoor is de toegenomen werkdruk bij zeven op de tien woordvoerders. Heel wat woordvoerders hebben het gevoel te veel ballen tegelijk in de lucht te moeten houden. Bedrijven hebben er alle belang bij om hun communicatieteam extra ondersteuning en ademruimte te geven.”

 

Managing director Sara Vercauteren.

LinkedIn meest populair

Volgens 6 op de 10 woordvoerders hebben sociale media hun werk moeilijker gemaakt. Zo zorgen de digitale platformen ervoor dat issues sneller viraal gaan en dat bedrijven gemakkelijker publiekelijk worden aangevallen. Sociale media monitoren is dan ook een belangrijk onderdeel geworden van het takenpakket van woordvoerders.

Toch is het niet alleen kommer en kwel. Bedrijven maken dankbaar gebruik van sociale media om hun boodschappen te verspreiden. Daarbij vinden steeds meer bedrijven ook hun weg naar influencers. 44% van de woordvoerders werkte al samen met influencers om communicatie-acties te ondersteunen.

 

 

Bron: Bepublic Group

“De verzuurde omgeving van Twitter met zijn klagers, roepers en trollen jaagt organisaties en hun woordvoerders steeds meer weg van het platform”, legt pr-consultant Sander Vanlouwe uit. “Het hoeft dan ook niet te verbazen dat woordvoerders zich liever focussen op platformen waar ze op een positieve manier kunnen communiceren. LinkedIn heeft in dat opzicht veel te bieden voor organisaties. Het is de ideale plek  om te inspireren en geïnspireerd te worden. Dat maakt het platform zeer aantrekkelijk.”