Black Friday Foto: Jasper Leonard

Steeds meer bedrijven gaan voor groen op Black Friday

Steeds meer bedrijven willen een statement maken door Black Friday te vervangen door Green Friday. Veel winkels sluiten de deuren, waaronder Dille & Kamille en Xandres. Ook Go Forest roept op om het over een andere boeg te gooien.

“Terwijl Black Friday de wereldwijde aandacht trekt met kortingen en koopjes, gooien wij het over een andere boeg”, meldt de organisatie, die normaal vooral met herbebossing bezig is. Go Forest wil aantonen dat klimaatactie ook heel laagdrempelig kan gebeuren. “Een boom planten kost bijvoorbeeld minder dan een Brusselse wafel.”

Black Friday is volgens Go Forest de meest vervuilende feestdag. CEO Sarah Parent stelt dat consumenten vaak kritisch zijn tegenover bedrijven op vlak van duurzaamheid. “Maar in welke mate zijn ze bereid om zelf actie te ondernemen? Op dagen als Black Friday laten mensen zich snel verleiden tot koopjes. Wij willen aantonen welke impact dat heeft.”

Lage prijzen zouden volgens Go Forest overconsumptie aanmoedigen. “De gevolgen zijn divers”, gaat Parent verder. “Overproductie van goedkope, niet-duurzame producten, gebruik van grondstoffen en verhoogd transport met meer vrachtwagens op de weg. Bedrijven die extreem lage prijzen aanbieden, besteden vaak de productie uit aan landen met minimumlonen, waar arbeiders in armoede leven.”

Circulaire businessmodellen 

Thomas More-hogeschool en sectororganisatie Flanders DC onderzoeken dan weer welke circulaire businessmodellen er bestaan voor Black Friday. “Een Europeaan gooit jaarlijks gemiddeld 11 kg kleding weg en draagt een kledingstuk gemiddeld zeven keer vooraleer het weg te doen. Het gevolg is een een heel hoge CO2-uitstoot voor de mode-industrie en een groeiende textielafvalberg. Gelukkig zijn steeds meer modebedrijven zich hiervan bewust en gaan daarom op zoek naar circulaire businessmodellen”, klinkt het in een persbericht van Flanders DC.

“Zo hebben Xandres en e5 een hersteldienst voor kapotte of versleten kleding. Merken zoals Filou & Friends zamelen gebruikte kleding terug in en geven in ruil een voucher. De ingezamelde kledij kan weer via de eigen verkoopkanalen of andere lokale partners worden doorverkocht. ​Tot slot zijn er ook modeondernemingen zoals Dressr, die kleding verhuren in plaats van ze te verkopen. Zo blijft kwalitatieve kleding niet gewoon in de kast hangen en kan ze meermaals gebruikt worden”, klinkt het.​