Sinds de start van de Gentse accelerator The Birdhouse is er bij de 7 geselecteerde start-ups meer dan 1,4 miljoen euro omzet gedraaid. Via The Birdhouse hebben de begeleidende mentoren ook al 700.000 euro in de startups geïnvesteerd. Daarbovenop heeft The Birdhouse al 24 jobs helpen creëren. De startende ondernemers zijn vandaag net 100 dagen ver in het 6 maand durende programma.
The Birdhouse is een accelerator voor ambitieuze en beloftevolle ondernemers. Het volledige programma duurt 6 maanden en is een intensief traject, gevuld met workshops, coachings en teambuildings. Momenteel zijn er zeven deelnemende startups: Ark Shelter, PartyWatch, Ledsreact, Stampix, MyAddOn, Kadonation en AreTheyHappy. De startups worden gecoacht door 13 mentoren met ondernemerservaring, zoals Bart De Waele (Wijs), Conny Vandendriessche (Stella P.) en Harry Demey (LDV United). Naast de coaches delen ook de partners Belfius, Securex en EY hun expertise met de start-ups.
Het team van The Birdhouse deelt enkele merkwaardige cijfers via een infographic op hun website. Zo behaalden de start-ups in totaal meer dan 1,4 miljoen euro omzet in minder dan 100 dagen tijd. The Birdhouse haalde bij zijn mentoren ook al 700.000 euro aan investeringen op via het investor matchmaking programma. Ook hebben de startups meerdere deals kunnen sluiten bij klanten als Disney, Coolblue, Zalando, Connections, United Brands, Jeroen Meus…
Jan-Willem Callebaut (foto), oprichter en CEO van The Birdhouse geeft duiding bij de gepubliceerde cijfers:
“We zijn enorm trots op de resultaten die onze startups na amper 100 dagen behaald hebben. De mentoren en partners hebben duidelijk hun meerwaarde bewezen. We gaan keihard voor kwaliteit, en proberen een gezonde mix te vinden tussen kapitaal ophalen, klanten binnenhalen, projecten realiseren en jobs creëren. Onderweg sneuvelde één project, maar hebben we vooral veel gerealiseerd. Na drie maanden The Birdhouse kunnen we met gerust hart zeggen: we proberen zo veel meer te zijn dan een incubator die gratis ruimte en gratis koffie aanbiedt. En ook: we hebben tussen opstart en nu niet één euro subsidie gevraagd; we proberen op eigen benen te staan.”
Sinds de kick-off op 13 juni 2016 organiseerde The Birdhouse ook 17 workshops en coachingsessies, 42 contactmomenten met mentoren, en 2 publieke evenementen. Daarnaast zijn er al 5 nieuwe mentoren bijgekomen om de startups te ondersteunen.
De startups reageren zelf ook heel positief over de behaalde resultaten. Anton Mussche van Stampix, een innovatieve fotomarketingapplicatie, licht toe: “Tijdens ons verblijf in de Birdhouse konden we marketingcontracten afsluiten met 4 grote klanten en daarnaast nog twee extra mensen aanwerven. We hebben een nauwe band met de mentoren en hun netwerk en ervaring helpt ons om Stampix te laten groeien.”