Eind 2019 staan studiegenoten Colin Deblonde (23) en Lucas Moreau (23) aan een oubollige drankautomaat in het Centraal Station van Antwerpen. Met hun herbruikbare drinkfles in de hand, realiseren ze zich hoe absurd het is dat je frisdrank nog steeds in een plastic flesje of in blik moet kopen.
De frisdrankindustrie is vandaag verantwoordelijk voor een dagelijkse afvalberg van 1.3 miljard verpakkingen, frisdrank bestaat voor 80% uit water dat nodeloos getransporteerd wordt, en de overige ingrediënten zijn niet bepaald goed voor onze gezondheid. Dat moet beter, vinden Deblonde en Moreau.
Refill Points populair bij bedrijven
Met Dripl lanceert het duo in 2019 de eerste Refill Points, een volwaardig alternatief van de standaard drankautomaat. De tappunten bieden een keuze tussen limonades, smaakwater en fris (bruis)water. De smaken bestaan uit natuurlijke ingrediënten en bevatten geen toegevoegde suikers. Het concept slaat meteen aan bij tal van grote merken, zoals JBC, Showpad en IMEC, die sterk willen inzetten op gezondheid & duurzaamheid op de werkvloer.
Valerie Geluykens, CSR Manager JBC, legt uit: “De limonades van Dripl zijn een lekker alternatief voor saai kraantjeswater en gezonder dan de gesuikerde frisdranken. We zetten ons iedere dag in om stap voor stap te werken aan een verduurzaming van onze keten. De samenwerking met Dripl is weer een mooie stap voorwaarts.”
Impact berekenen
Dankzij een Internet Of Things module, die de apparaten verbindt aan het internet en toelaat om data uit te wisselen, weten de bedrijven bovendien tot op de druppel wat hun positieve impact is. Zo bespaarde JBC in september van dit jaar bijvoorbeeld reeds 5.364 wegwerpvakkingen, vermeed het onnodig transport van 2.682 liter water en voorkwam het 93 kg aan suikerconsumptie. Dat sterke staaltje software dat in de machines ingebouwd zit, zorgt er bovendien ook voor dat er wanneer nodig automatisch bestellingen worden geplaatst of melding gemaakt wordt van eventuele problemen.
Europa veroveren met 1,1 miljoen financiering
Dat de ambities groot zijn, steekt Colin Deblonde, Co-Founder van Dripl niet onder stoelen of banken: “Een anderhalf jaar en bijna 100.000 vermeden verpakkingen later, surfen ondertussen zowel grote corporates als KMO’s mee op de Dripl-golf. Refill Points op de werkvloer binnen België zijn echter nog maar het begin, we willen onze impact opschalen over gans Europa, tot bij mensen thuis.
“Onze ambitie is om tegen eind 2023 tien miljoen wegwerpverpakkingen te vermijden. In de eerste plaats door te schalen binnen België en Nederland, met een team dat sterk zal uitbreiden.”
Om die groei te realiseren, sluit Dripl een financieringsronde af van 1,1 miljoen euro. Dat kapitaal vonden ze bij een aantal Business Angels, onder wie Jonas Mallisse (Founder Too Good To Go Belgium), Wim Vernaeve (Greenpark Investment Partners) en Stéphane Ronse (Founder & CEO Foodbag), het durfkapitaalfonds van PMV, een Vlaio-innovatiesubsidie en bankfinanciering.
Jonas Mallisse is alvast enthousiast: “Ik geloof heel sterk in de missie van Dripl. Door hun verdienmodel rechtstreeks te koppelen aan impact zorgt hun snelle groei voor een groene en gezonde revolutie binnen de drankindustrie… niet toevallig twee megatrends en een win-win-win situatie.”