Startup "Beleef Het!" ziet brood in live streaming van events

image1In Ronse zijn de Bommelsfeesten, die elk jaar in januari plaatsvinden, een traditie die al 65 jaar stand houdt. De Ronsenaars tellen er elk jaar weer naar af.
In de aanloop naar de feesten vindt altijd zowat anderhalve maand voordien de verkiezing van het “koningspaar” plaats. Dat gebeurde nu op zaterdag 28 november en die verkiezingsavond was voor het eerst via live streaming ook te volgen op het internet.
Die straming gebeurde door de startup Beleef Het!  van Herman Guns en zijn 27-jarige zoon Thomas, die met een bachelor in KMO-management volop gaat voor een bestaan als zelfstandige ondernemer
 “Zelf zet ik in onze vennootschap Herthog mijn jarenlange ervaring in de financiële sector in”, zegt Herman Guns. “De jaarlijkse verkiezingsavond was inderdaad onze alleeerste opdracht. We hebben die uitgevoerd in samenwerking met het stadsbestuur en met organiserende Stedelijke Raad der Bommels. En met groot succes, want tussen 21 en 24 uur hadden we altijd meer dan 400 kijkers.”
Herman Guns gelooft op basis van die cijfers dat er een mooie toekomst is weggelegd voor live streaming van lokale events. “Natuurlijk willen we ons in eerste instantie op Oost-Vlaanderen richten, maar uiteraard zijn ook klanten uit andere provincies welkom. Het streamen van events is in België nog relatief nieuw, maar als mensen die er om één of andere reden niet kunnen bij zijn, het event wel kunnen volgen op pc, iPad, iPhone of een ander mobiel toestel, willen ze ongetwijfeld graag van die gelegenheid gebruik maken.”
Herman Guns denkt met name dat zijn diensten mensen kunnen interesseren als ze een event willen volgen terwijl ze zich in het buitenland bevinden of als er geen toegangstickets meer beschikbaar zijn. Ook voor bedrijven die bijvoorbeeld veel werknemers in het buitenland hebben, kan het interessant zijn om pakweg een toespraak van de CEO te laten streamen.
“Een bijkomend voordeel is dat de opnames naderhand ook kunnen worden opgevraagd. Met 1 tot 5 camera’s maken we opnames op maat van de organisator en we schakelen volop sociale media in om daar ruchtbaarheid aan te geven. Op die manier creëren we in feite een bijkomend kanaal dat ook voor sponsors interessant kan zijn.”