Wouter rolde na zijn studies filosofie in het bedrijfsleven. Zijn expertise in data-analyse en Excel bracht hem onder andere bij Lidl, Corilus en Deloitte. “Filosofie is meer analytisch dan vele mensen denken”, vertelt hij. Een jaar geleden vestigde hij zich met zijn nagelnieuwe eenmanszaak Xudo in het Gentse Dok Noord. Met Xudo wil Wouter bedrijven aanzetten om meer te doen met data.
Gemoedsrust
“Er zijn drie manieren om waarde te creëren met data. Je kan enerzijds meer inkomsten genereren, bijvoorbeeld via marketing, en anderzijds de uitgaven terugschroeven door inefficiënties bloot te leggen. Tenslotte heeft een goed gebruik van data niet enkel financiële voordelen. Gemoedsrust is ook veel waard. Want het is een hele last minder als je weet dat je op je data kan vertrouwen om beslissingen te nemen.”
“Ik heb met Xudo de Visual Alignment-methode ontwikkeld om op een heel concrete en visuele manier het management van een bedrijf op een lijn te brengen met data. Zodra de visie voor de toekomst en de prioriteiten duidelijker vorm krijgen, is de volgende stap om in detail een Data Strategy Roadmap uit te werken. Daarbij worden de verschillende technische en organisatorische bouwstenen meer in detail uitgewerkt. Data is meer dan een ‘buzzword’, het is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven.”