WETTEREN – Xolutions is een nieuwe start-up in de verzekeringswereld. Het expertisekantoor ging in oktober 2019 van start met 5 mensen. Dankzij een opvallend snelle groei en twee overnames steeg dit aantal al snel naar een 25-tal medewerkers. “Een schadedossier zal altijd een onaangename ervaring blijven, maar wij willen door een correcte en empathische service onze klanten hierin zo goed mogelijk bijstaan en begeleiden. Op die manier onderscheiden we ons binnen de sector”, klinkt het.
Sjoerd Monteyne (30), Lieven Vermoesen (49) en Tom Coorevits (47) zijn alledrie al jaren actief in de sector. In het verleden hebben ze samengewerkt bij een internationale groep, waar Coorevtis CEO was. “We besloten de krachten te bundelen en het over een andere boeg te gooien. Met Xolutions willen we een frisse wind brengen in het expertiselandschap”, zegt Sjoerd Monteyne.
Van 5 naar 25 in drie maanden
In oktober vorig jaar namen Monteyne en Vermoesen samen een handelsfonds in Sint-Niklaas over. Al vrij snel slaagde het duo er, samen met twee medewerkers, in om de omzet te verdubbelen. In november volgde de overname van expertisekantoor Webex in Kuurne en sinds 1 januari voegde ook Expertisekantoor De Wit in Ekeren zich bij Xolutions. Zo groeide het bedrijf op korte tijd van 5 naar een 25-tal mensen. Sinds 1 januari vervoegde ook Coorevits het team.
Empathische aanpak
Voor Xolution staat klantvriendelijkheid centraal. “Onze slogan luidt: customer service is our Xolution”, zegt Sjoerd. “De expertisemarkt is een zeer oubollige wereld. Vroeger had je ‘Meneer De Expert’ en zijn wil was wet. Wij proberen daarentegen op een empathische en flexibele manier de mensen uit de schadeketen te benaderen. Zo doen we iedere zaterdag expertises in de transportsector omdat de transportfirma’s in de week hun vrachtwagen niet zomaar kunnen laten staan. Ook voor en na de werkuren bieden we expertises aan. Op die manier willen we de klant zo veel mogelijk ontzorgen.”
Na de opstart in Sint-Niklaas verhuisde het hoofdkantoor al snel naar een nieuwbouw in Wetteren, The Xolutions House. “Ons kantoor ligt op 300 meter van de autosnelweg en is dus zeer goed bereikbaar. We doen er ook drive in expertises. Intussen kunnen de klanten plaatsnemen in onze gezellige zithoek met koffiecorner.”
Verder groeien
Op deze korte periode steeg het aantal dossiers die Xolutions behandelde fors. “We zijn zelf verbaasd dat alles zo snel ging en krijgen zeer veel appreciatie van de markt. Veel mensen geloven in onze aanpak. We worden dan ook bijna dagelijks gecontacteerd door kleinere kantoren die met ons willen samenwerken. Er zijn dus zeker nog opportuniteiten om verder te groeien”, vertelt Lieven Vermoesen. “Verder willen we ons aanbod uitbreiden en naast auto-expertise ook expertises voor gebouwen en claims handling gaan aanbieden.”
Evolutie in de markt
Naar de toekomst toe wil het trio zich extra specialiseren in bepaalde niches. Lieven Vermoesen legt uit waarom: “Dankzij zowel sensibilisering van de overheid als evolutie van onze voertuigen zijn er steeds minder ongevallen. Net daarom is het een mooie prestatie dat we in deze dalende trend toch zo’n mooie groei konden neerzetten. Dit is te danken aan onze unieke, menselijke aanpak. Toch zullen we het in de toekomst niet meer moeten hebben van de grote volumes, maar moeten we focussen op gespecialiseerde expertise. Neem bijvoorbeeld de aansprakelijkheid bij een ongeval veroorzaakt door een zelfrijdend voertuig. Is de bestuurder, de fabrikant of de hersteller in fout? Over dergelijke vraagstukken zullen we ons steeds vaker buigen.”
Uiteindelijk dromen Monteyne, Vermoesen en Coorevits van Xolutions ervan om binnen een tweetal jaar uit te groeien tot één van de marktleiders in België. “Ons doel is om echte ambassadeurs te worden binnen de sector. Voor ons is het belangrijk dat schade een draagbaar gegeven wordt waar mensen zo weinig mogelijk last van ondervinden. Pas dan is onze missie geslaagd.”