De Gentse start-up WYZ heeft een kennisplatform gelanceerd dat ze promoten als een natuurlijk middel tegen spam. Dialoogmarketing.be gaat uit van het principe dat persoonlijk relevante communicatie essentieel is in het opbouwen van een relatie met de klant. Volgens oprichters Peter Devos en Sven Vandevenne vormt het platform de geschikte oplossing voor marketeers en bedrijfsleiders die eveneens dat principe volgen.
Peter Devos, project manager bij WYZ, is al jaren voorstander van een meer gepersonaliseerde communicatie. “Traditionele e-mailmarketing is eenrichtingscommunicatie: een bedrijf heeft een boodschap en wil die zo breed mogelijk uitzetten. Het digitale equivalent van schreeuwen, zeg maar. Dialoogmarketing.be zorgt ervoor dat de ontvanger van je boodschap zijn of haar voorkeuren kenbaar kan maken. Door te luisteren naar de klant leer je deze persoon beter kennen en kan je je communicatie daarop afstemmen.” De klant heeft daarbij steeds de mogelijkheid om de voorkeuren te wijzigen of zich uit te schrijven.
Op dialoogmarketing.be wordt getoond hoe een perfecte subject line en de ideale e-mailnieuwsbrief er kan uitzien. Ook de manier waarop een database kan groeien, welke CRM-tool het best bij een bedrijf past en wat de perfecte timing voor het uitsturen van een e-mail is, komt aan bod. “Het kan een echte win-winsituatie zijn”, vult Sven Vandevenne, developer bij WYZ, aan. “Bedrijven die hun klanten écht kennen, kunnen beter inspelen op huidige en toekomstige noden. Klanten ontvangen dan weer relevantere communicatie en grijpen uit pure frustratie minder vlug naar de uitschrijflink. Je kan stellen dat dialoogmarketing het natuurlijk middel tegen spam is.”
Dialoogmarketing is eerder onbekend in België, maar het duo hoopt met hun kennisplatform meer marketeers te overtuigen van de noodzaak van gepersonaliseerd en relevant communiceren.