AALTER – In november 2016 startte Willem Deketelaere met zijn eigen zaak. Het idee kwam voort uit zowel een passie voor esthetiek en interieurinrichting, een voorliefde voor natuurlijke materialen en het belang dat hij hecht aan duurzaam ondernemen.
WoodForWalls is een onderdeel van The Ketel. Met dit bedrijf wil Willem Deketelare een tweede decoratief leven geven aan grondstoffen die anders zouden zijn verbrand of weggegooid.
WoodForWalls bestaat uit een brede collectie houten wanden, die volledig door het bedrijf zelf gecreëerd is. Daarnaast leveren ze ook moswanden en verdelen ze lederen wand- en vloerbekleding van het merk Alphenberg. In de korte periode waarin ze bezig zijn, mochten ze onder andere reeds leveren aan de BBC, Deloitte, Poule et Poulette en een aantal sterrenhotels en -restaurants.
Upcycle
Voor de producten van WoodForWalls wordt geen enkele boom gekapt of materiaal uit de natuur weggehaald. “Wij geven enkel materialen waar anders niets mee zou gebeuren, een tweede leven. Zo komt ons Aziatisch hout van de afbraak van hutten en Europees hout uit de meubelindustrie. Kokosnoten worden eerst volledig verwerkt, waarna wij het restproduct gebruiken en een buffel sterft nooit voor het maken van de wandbekleding, maar voor het vlees.”
Een kleine markt
Initieel wilde Willem Deketelaere ook de lederen wandbekleding zelf creëren en er een merk van maken. De markt voor dit nicheproduct bleek echter heel klein te zijn. “Als je een merk wil lanceren in de Benelux, duurt dit een aantal jaar. Alphenberg had dit parcours al afgelegd. Zij wilden vooral creëren en kwaliteit garanderen, wij konden helpen met de commercialisatie. Een ideale match dus”, aldus Deketelaere.
Wat brengt de toekomst?
Deketelaere wil op lange termijn met nog andere exclusieve en innovatieve natuurlijke wandbekledingen op de markt komen. “Als we merken zien die top zijn, spreken we ze aan en vragen om de distributie op ons te nemen. Indien we echter geen merk vinden dat uitstraalt wat wij willen doen, kijken we graag in welke mate het mogelijk is om dit zelf te importeren en te creëren en als eigen merk.”
Ook zijn er reeds concrete plannen om, naast hun huidige toonzaal in Aalter, een nieuwe toonzaal ergens in het Gentse op de straten. “Verder willen we graag uitbreiden naar Frankrijk en Luxemburg, waar we merken dat de vraag zeer groot is ondanks het kleine aanbod.”
Starterstip
Een tip die Willem andere starters graag wil meegeven is om eerst goed te reflecteren waar je naartoe wil en hoe je de dingen wil aanpakken. “WoodForWalls is opgericht in november, maar de toonzaal ging pas officieel open op 31 maart. Gedurende deze periode, heb ik de tijd genomen om een gedetailleerd stappenplan op te stellen met verschillende scenario’s. Eens je begint, zijn alle remmen los en is het moeilijk om nog bezig te zijn met een langetermijnstrategie. Als je vooraf een strategisch handboek geschreven hebt, kan je dit als houvast gebruiken en gaat alles een heel stuk vlotter.”
Ten slotte benadrukt hij ook het belang van cashflow. “Je moet investeren in personeel, nieuwe producten en de juiste partners, maar het geld stroomt niet altijd binnen wanneer je dit wil. De grens met het faillissement is vaak slechts een dunne lijn. Op dat moment is het belangrijk om streng te zijn voor jezelf en voor je klanten. Als je je kosten overschat en je inkomsten onderschat, kom je aan het einde van rit nooit bedrogen uit.”