Photo from Rad

Starter van de week: Wolf&Fox Brewery brengt eerste Belgische perencider op de markt 

GENT - Na twee appelciders bracht de Gentse start-up Wolf&Fox Brewery onlangs de eerste Belgische perencider (Perry) op de markt. "Voyage, zoals de cider heet, is geïnspireerd op de vele reizen die we hebben gemaakt om perry te proeven." De Perry is enkel gemaakt van Belgisch fruit en heeft een licht zoete toets, een prettige bruis, frisse afdronk met een alcoholpercentage van 5,5%.

Wolf & Fox Brewery werd opgericht begin 2020 door Fabian Molleman (41), Radboud Reijn (41), Wouter Kenis (37) en Maciej Kaczmarek (36). Ze leerden elkaar kennen bij de Gentse rugbyclub en waren vastberaden om Cider te gaan maken in bierland België.

“Het idee om een ciderbrouwerij te beginnen is jaren geleden ontstaan toen de Belgische fruitboeren aan de alarmbel trokken doordat ze duizenden tonnen appels en peren niet meer verkocht kregen wegens een terugloop in exportmogelijkheden. Een situatie die ook vandaag nog steeds schrijnend is. Na enkele testen met Belgische rassen lukte het ons een kwalitatieve cider te maken en besloten we om deze te gaan commercialiseren”, aldus Fabian.

Upcycling – van misvormd fruit naar cider

Voor de productie van hun ciders doet Wolf & Fox Brewery aan upcycling, het proces waarbij onbruikbare materialen worden omgetoverd tot iets bruikbaars. “Helaas belandt nog steeds veel fruit, dat perfect te eten is, in de vuilnisbak omdat het niet voldoet aan de strikte cosmetische vereisten van appels en peren die bijvoorbeeld betrekking hebben op de afmetingen, vorm en kleur’’, zegt Radboud. “Dit misvormd, onverkoopbaar fruit gebruiken wij graag voor onze ciders, zodat we minder voedsel verspillen en de appelboeren nog een extra afzetmarkt hebben voor hun fruit.”

“We werken enkel samen met regionale fruitboeren en groenteboeren”, vult Wouter aan. “We maken gebruik van hun expertise, visie en contacten in ruil voor een afname van appel en peer voorraden die anders niet meer verkocht geraken of zelfs niet geplukt werden.”

Natuurlijk product, ambachtelijk gebrouwen

De Gentse brouwerij perst het sap zelf en werkt niet met sapconcentraten. “Hierdoor ontstaat er meer smaak in onze producten en hoeven wij geen gebruik te maken van smaak additieven, toegevoegde suikers en eventuele gist remmers. Ons product wordt zo natuurlijk mogelijk gemaakt, we staan niet achter industriële productie van onze cider, maar brouwen enkel kleine batches.”

De voorbije jaren bracht Wolf&Fox al twee ciders op de markt. “De meeste ciders die momenteel op de markt zijn, zoals het bekende merk Strongbow, zijn heel erg zoet aangezien hier suiker aan toegevoegd wordt. Zelf wilden we liever een drogere cider creëren: minder zoet en op basis van puur fruit”, legt Radboud uit. “Nadat we verschillende appels hadden getest, kwamen we tot het ideale recept voor onze eerste cider genaamd ‘Journey’. De Triple cider daarentegen kan je eerder vergelijken met een cava. Daar hebben we champagnegist bijgedaan. Deze wordt in grotere flessen verkocht en kan als aperitief gedronken worden. De Journey is dus eerder als een pintje, voor dagelijks gebruik, terwijl de Triple wat luxueuzer is.”

Vorige maand pakte het bedrijf uit met een gloednieuw product. “We vonden het tijd om ook een zoetere perencider op de markt te brengen”, zegt Fabian. “Hierbij hebben we gebruik gemaakt van Belgische peren en daarnaast hebben we nog een kleine hoeveelheid appel toegevoegd voor een verfrissende afdronk.”

De eerste Belgische Perencider is beschikbaar in flessen van 33 cl en te kopen via de webshop van Wolf&Fox Brewery en een groep winkels in Gent en Brussel. Daarnaast zijn er ook fusten van 20 liter beschikbaar voor de horeca.

Toekomst

Wolf&Fox Brewery heeft de droom om ooit een eigen productielocatie op te zetten. “Op dit moment persen we het sap wel al zelf, maar daarna brengen we het naar een contractbrouwerij die de ciders op basis van onze recept brouwt. Uiteraard zou het heel erg fijn zijn om ooit een eigen plek te hebben, maar daarvoor zullen we eerst nog een aantal grotere contracten moeten afsluiten met supermarkten en horecazaken in heel België. We merken dat onze ciders het meest aanslaan in steden, waar mensen meer openstaan voor nieuwe dingen. We zullen dan ook vooral inzetten op extra visibiliteit en verkoop in deze steden.”

Ten slotte hopen de mannen ook extra dranken op de markt te kunnen brengen. Zo kondigt hun website nu al de komst en een alcoholvrije cider aan in 2023. Radboud: “We hebben een aantal frisdranken op basis van fruitsap uitgewerkt die we op termijn zullen lanceren. Het is de bedoeling dat we de heel familie een vers en fris fruitdrankje kunnen aanbieden. We doen alles stap voor stap. Alles wat we nu verdienen wordt opnieuw geïnvesteerd in nieuwe producten. Op die manier hopen we stap voor stap te kunnen groeien en hier op termijn onze full time job van te maken.”