DENDERMONDE – “Wist je dat geluid de allereerst zintuigelijke waarneming is van een kind in de baarmoeder? Fascinerend toch!”, zegt Joachim Heuvinck enthousiast. Hij is de troste zaakvoerder van creatief agentschap Elvis Jackson uit Dendermonde, dat sinds 2017 focust op de creatie van radiospots, opvallende radiocampagnes, jingles en audio identiteiten.
Joachim Heuvinck (48) kwam na zijn studies Grafische Vormgeving meteen in de mediawereld terecht. Na twee jaar zijn ding te kunnen doen bij TEEK Magazine maakte hij de sprong naar de reclamewereld en werkte hij lange tijd voor een groot reclamebureau. 10 jaar geleden maakte Joachim uiteindelijk de sprong naar het ondernemerschap en opende samen met een vennoot zijn eigen reclamebureau: Wondergarden.
King of Pop meets King of Rock’n’Roll
“Hoewel we een allround bureau waren, hebben we altijd hard ingezet op radiocampagnes. Een goede audioidentiteit voor een merk werd steeds belangrijker en we besloten het audio-gedeelte een apart verhaal te geven. Drie jaar geleden, in 2017, scheidden uiteindelijk de wegen tussen mij en mijn vennoot en schoot het creatief agentschap Elvis Jackson uit de startblokken.”
“De naam refereert uiteraard naar de King of Pop en de King of Rock of Rock’n’Roll”, vertelt Joachim. “Muziek zit bij ons in het bloed. Mijn familie heeft ooit de Honky Tonk Jazzclub in Dendermonde opgericht en zelf heb ik met verscheidene bandjes her en der opgetreden. Het is een constante factor doorheen mijn leven. Met Elvis Jackson combineer ik heel mooi de kracht van muziek, creativiteit en authenticiteit tot sterke auditieve storytelling.”
“Het is de kracht van geluid die mensen kan connecteren met een merk. Want radio is het echte theatre of the mind. Met eenvoudige sounds kan je mensen naar een andere wereld toveren. Zo hoef je bijvoorbeeld niet naar Zuid-Afrika te vliegen met de productieploeg om een safari bij de filerijders te brengen zodat ze die volgende reis gaan boeken.”
De headquarters van Elvis jackson vinden onderdak bij The Image and Sound Factory in Dendermonde. In deze studio werkt Joachim samen met verschillende mensen uit de muziek- en productiewereld.
Heel wat referenties
Elvis Jackson kan je kennen van enkele goed in het oor liggende campagnes zoals Zelfbouwmarkt, Sleepworld, Maxizoo, Verelst. Maar in een vorig leven kwam Joachim Heuvinck ook al met muzikaal getinte campagnes zoals die van DELA met daarin Koen Wauters centraal en een bijpassende song op maat.
“Een project waar ik fier op ben is dat van Vayamundo, de club van ACV Bouw. Jaren geleden vroegen zij om de volledige merkbegeleiding te doen van hun nieuwe verhaal. Met een aantal mensen die ik ken uit de muziekwereld hebben we toen een nummer geschreven dat uiteindelijk een eigen leven is gaan leiden en zelfs gecoverd is door Belle Perez en door een aantal dj’s verwerkt is tot leuke remixen.”
“Voor een trampolinepark in de Kempen heb ik dan weer samen met enkele mensen uit de hip hop wereld een song gemaakt die het park nu gebruikt als parkjingle, maar die ook voor hun reclamespots op radio en televisie ingezet wordt”, zegt Joachim. “Op de nationale radio kan je op dit moment bijvoorbeeld ook onze campagne voor de Zeeuwse mosselen horen.”
Vanuit een buikgevoel
Door de corona-crisis werd het plots heel stil in bij Elvis Jackson. “We hebben van maart tot half mei stil gelegen. Heel veel merken wisten niet wanneer ze terug zouden mogen opstarten. Nu beginnen de opdrachten gelukkig terug langzaam binnen te stromen. Zo kregen we Toerisme Oostenrijk erbij als nieuwe klant”, vertelt Joachim.
“We zijn dan wel geen mastodontspeler, maar hebben wel internationaal cliënteel. Het feit dat we kleiner zijn, maakt dat we meer flexibel en aan een scherpere prijs kunnen werken. We zetten vooral in op creativiteit en durven soms wel een een beetje edgy uit de hoek te komen. Waar andere bedrijven soms dingen vanuit marketing standpunt over-redeneren, gaan wij eerder vanuit ons buikgevoel met geluid aan de slag.”
Samen bouwen aan een sterk merk
Naar de toekomst toe zou Joachim met Elvis Jackson vooral graag extra klanten binnenhalen waarmee hij aan een langetermijnverhaal kan werken. “De mooiste opdrachten zijn die waar je een goede basis maakt, die vervolgens vertaalbaar is naar meerdere verhaaltjes doorheen de jaren. Zo bouwen we samen aan een sterk merk”, besluit hij.