GENT – Mag ik u voorstellen aan de 21-jarige Phaedra Vergeylen? Piepjong, maar vol ambitie en ondernemerstalent. Hoewel ze geen opleiding mode volgde, bracht ze begin dit jaar onder de naam Mon-Chique enkele volledig zelf ontworpen kledingstuks uit. Rode draad doorheen haar kledinglijn: zwart-wit. “Want dat is zowel casual als classy en komt altijd van pas”, zegt ze zelf. Met de slogan ‘The world is your runway, dress like it.’ wil ze vrouwen de zelfzekerheid vanop de catwalk laten voelen in het dagelijkse leven.
De passie voor kleding en mode heeft er altijd in gezeten bij de Gentse Phaedra Vergeylen. Tijdens haar studies Journalistiek aan de Arteveldehogeschool onderhield ze al een mode en lifestyle blog en een centje bijverdienen deed ze steeds in verschillende kledingwinkels. “Ik wilde altijd al mijn eigen kleren verkopen, maar was er toen nog niet klaar voor”, aldus Phaedra. “Na mijn studies besloot ik dit jaar nog een verkort traject communicatiemanagement te volgen. Aangezien ik redelijk wat vrijstellingen had, beschikte ik plots over wat meer vrije tijd. Ideaal om te combineren met de opstart van mijn eigen onderneming dus.”
Zwart-wit
“Eerst zou ik via een webshop kleren gaan verkopen, maar dat vond ik te gewoon. Uiteindelijk dacht ik: waarom niet een eigen kledinglijn? Ik ben toen beginnen tekenen en nadenken over een goed concept”, vertelt de jonge student-onderneemster.
Dat concept is zwart-wit geworden. “Ik draag het zelf veel. Het is altijd classy, zelfs bij een casual outfit en komt daarom steeds van pas. Bovendien vind ik dat vrouwen zich zelfzeker moeten voelen in hun outfit. We kijken soms bewonderend naar de zelfverzekerde modellen op de catwalk. Dat gevoel wil ik ook creëren in het dagelijkse leven. Vandaar mijn slogan ‘The world is your runway, dress like it.’, legt Phaedra uit.
Uniek en exclusief
Dat gevoel wil Phaedra bereiken door exclusiviteit. “Ik maak telkens maar 30 tot 50 stuks van een model. Op is op. Zo wil ik mijn klanten de kans geven zichzelf uniek te voelen.” Momenteel zijn er al twee T-shirts te koop via haar webshop www.mon-chique.com. “Binnen een maand lanceer ik ook een sweater. Het exclusieve karakter hiervan zal nog een stapje verder gaan, maar meer kan ik hier voorlopig nog niet over kwijt”, geeft Phaedra geheimzinnig mee. Naast de webshop kan je haar ten slotte ook terugvinden op verschillende beurzen waar ze geregeld met een pop-up shop verschijnt. Zo staat ze op 18 mei in Dok Noord.
Steun uit verschillende hoeken
Phaedra laat haar kleren maken en bedrukken bij lokale bedrijven. “Via Flanders DC kwam ik in contact met leuke bedrijven uit de regio. Daarnaast heb ik bij de opstart van mijn bedrijf ook hulp gehad van Gentrepreneur en pikte ik hier en daar een cursus mee rond ondernemerschap. Ook mijn ouders en zus, die een achtergrond hebben in de financiële sector, waren een enorme steun.”
Mannencollectie
De volgende stap voor Phaedra is natuurlijk extra naambekendheid creëren en verder groeien. “Mijn droom is om een hele collectie uit te kunnen brengen. Ik kreeg ook al de vraag van mannen of ik stuks voor hen kan ontwerpen, dus ik sluit niet uit dat er ooit een mannencollectie van Mon-Chique komt.”