Stan Verstraete is handelsingenieur van opleiding en werkt mee in het reclamebureau van zijn ouders.
“Tijdens Corona zaten we veel thuis, waardoor ik tijd had om met andere dingen bezig te zijn. Het kriebelde al langer om zelf een product op de markt te brengen en na vele brainstormsessies kwamen we uit bij kaarsen. Ik ging op zoek naar een nieuwe manier om kaarsen te gebruiken met als uitgangspunt dat ze altijd mooi zouden zijn, ook wanneer ze niet gebruikt worden.”
Unieke kaarsen
De CANDL STACKS kaarsen zijn verkrijgbaar in heel wat verschillende kleuren en vormen. Je kan ze elk apart gebruiken of er leuke sculpturen mee maken door ze op elkaar te stapelen en zo steeds nieuwe dingen creëren. “De onderste schijf is een soort houder, deze steek je telkens onder de brandende kaars”, legt Stan uit. “Verder kan je stapelen en combineren zo veel als je wil. Wanneer mensen mensen aan tafel zitten, merk je dat ze automatisch zelf de kaars beginnen herschikken. Het is echt een soort lego die je toelaat om creatief te zijn. De kaars gaat als het ware een eigen leven leiden.”
Verkooppunten
De kaarsen werden gelanceerd exact op de dag dat de tweede lockdown inging in oktober. “Dat weet ik nog goed”, vertelt Stan. “We waren van plan om ons product te pitchen bij verschillende winkels, maar de huidige crisis maakte het moeilijk om winkelhouders te overtuigen te investeren in iets nieuws. Daarom hebben we in de eerste plaats vooral online verkocht en verlegden we onze focus naar de betere bloemenwinkels aangezien deze wel nog open bleven.”
Inmiddels zijn de CANDL STACKS verkrijgbaar in zo’n 25 winkels in heel België. Dit zijn voornamelijk design winkels, bloemenwinkels en conceptstores. “Ik vind het belangrijk dat de kaarsen te vinden zijn op plekken waar ze normaal geen kaarsen verkopen. Dit omdat het toch echt om een uniek concept gaat.”
In totaal verkocht Stan Editions al bijna 3500 CANDL STACKS. Ze worden zowel als module als per stuk verkocht in verschillende prijsklassen.
Nieuwe producten en samenwerkingen
Op dit moment werkt Stan al volop aan een nieuw product. De Canjotto Bags hadden we eerder al op de markt gebracht met het familiebedrijf, maar gaan we nu opnieuw uitbrengen. De interieurbags worden gemaakt van gerecycleerde zeilen van zeilschepen. “Voor het stikken werken we samen met een zeilmakerij, maar we hebben ook een eigen atelier waar we alle prototypes maken. Na de bags staan ook vazen en potten op het programma.”
“Sinds de lancering van CANDLE STACKS kregen we bovendien extra aanvragen binnen bij Canjotto, het reclamebedrijf van mijn ouders en ik. Zo zagen enkele start-ups hoe we de kaarsen succesvol gelanceerd hadden. Ze riepen onze hulp in voor het verzorgen van hun marketing en lanceren van hun producten”, vertelt Stan. Het familiebedrijf verhuisde onlangs overigens naar de Oude Houtlei, waar ze tijdens de lockdown een oud gebouw helemaal gerenoveerd hebben. “Het nieuwe kantoor, met showroom en gelegen naast kunsthogeschool Sint-Lucas, is een plek die vele inspirerender werk”, zegt Stan.
In de toekomst zou Stan Verstraete heel graag samenwerken met andere merken aan de hand van leuke partnerships. “De droom is om ooit full time met Stan Editions bezig te zijn. Ik sta open voor nieuwe producten en projecten. Alles wat op mijn pad komt vind ik spannend. Ik hoop dan ook dat er nog veel leuke dingen volgen.”