De Gentse startup SkillsBridger heeft een online tool gelanceerd waarmee studenten hun vaardigheden kunnen aanscherpen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat heel wat werkgevers niet tevreden zijn met de skills van pas afgestudeerden op zoek naar hun eerste job.
“Op ons platform”, vertelt oprichter Axel Forrez (foto) verzamelen we extra-curriculaire leermomenten op één plaats om ze op die manier bij de studenten te promoten.”
Het idee voor de oprichting van het bedrijf ontstond omdat Axel Forrez en mede-oprichter Lennert Habils als student geen duidelijk overzicht kregen van wat juist nodig is om na het afronden van de studie voor een bepaalde job te solliciteren. “We wist niet welke vaardigheden door bedrijven als waardevol beschouwd worden. Ook veel vrienden vertelden dat ze wel beseften dat ze nog aan hun skills moesten werken om een job te kunnen versieren, maar dat ze niet precies wisten welke skills er in hun specialisatie precies werden verwacht.”
Omdat Axel Forrez, die aan de Solvayschool vorig jaar een master behaalde in business administration and management, ook een actieve rol speelde in de studentenvereniging Capitant, die allerlei lezingen, workshops en bedrijfsbezoeken organiseert, had hij al gezien dat er in het bedrijfsleven enorm snel evolueert en dat hogescholen en universiteiten die snelle ontwikkelingen met hun leerprogramma’s niet altijd kunnen bijbenen.
“Daardoor is er sprake”, zegt Axel Forrez “van wat je een “skills gap” kan noemen, een kloof tussen de skills die pas afgestudeerden hebben en deze die ze zouden moeten hebben. Ondertussen zijn er wel veel initiatieven die deze skills gap willen dichten. Enkele voorbeelden zijn lezingen, workshops, summer schools, business games, consultingprojecten, stages, onlinelessen en masterclasses. maar die initiatieven zijn allemaal verspreid. SkillsBridger brengt ze samen op één platform, dat op die manier eigenlijk een beetje een moderne universiteit is, die een gepersonaliseerde aanpak mogelijk maakt en studenten de kans biedt net die skills te ontwikkelen die ze nodig hebben om succesvol te solliciteren. Zo kunnen studenten zelf bepalen hoe zij aan de ontwikkeling van hun vaardigheden werken.”
Het in kaart brengen van de vaardigheden per domein gebeurde op basis van de curricula van alle universiteiten en hogescholen in Vlaanderen en Brussel voor domeinen als marketing, ondernemerschap en finance, maar ook op basis van gesprekken met pas afgestudeerden, van de analyse van door bedrijven gepubliceerde vacatures en van artikels uit vaktijdschriften die verwijzen naar de skills gap.
Het platform van SkillsBridger is eind oktober gelanceerd en ondertussen hebben al heel wat studenten er zich op ingeschreven. “Daarnaast is er ook interesse van organisaties die partner
willen worden in ons ecosysteem”, zegt Axel Forrez, die er ook nog op wijst dat hij bij de ontwikkeling van het idee een zeer goed klankbord heeft gehad aan de community van starters en ervaren ondernemers die betrokken zijn bij StartIt @kbc.