Na elf jaar heeft het trotse belfort een nieuwe uitbater. Het Gentse bedrijf Silver Tie haalde de overheidsopdracht binnen en zal samen met Historische Huizen Gent de komende vier jaar een van de drie torens van Gent beheren. Het krijgt daar van Stad Gent ongeveer een half miljoen euro per jaar voor.
“We staan als een soort huisbewaarder in voor alles van onthaal tot beveiliging, onderhoud en shop”, zegt Wim Schiettecat van Silver Tie. Het bedrijf is onder meer bekend van de hostesses van KAA Gent, het personeel op de Zesdaagse en in de Oude Vismijn.
“Als Gents bedrijf is het fijn om zo’n monument te mogen uitbaten”, zegt Elke Decoster van Silver Tie. “We willen vooral dat mensen zich welkom voelen en dat een bezoek vlot en comfortabel verloopt. De shop krijgt een nieuwe invulling. Niet met typische souvenirs maar met lokale producten, werk van Gentse kunstenaars of zelfs van kunstscholen. Ook voor de verkoop willen we samenwerken met scholen uit de buurt.”
Gentse link
Evenementen of horeca komen er niet in het historische gebouw. De Lakenhalle, de grote hal op de eerste verdieping, zal wel meer worden gebruikt. “We werken aan een nieuw parcours met een nieuwe inrichting van de Lakenhalle”, zegt Doreen Gaublomme van Historische Huizen, dat ook het Gravensteen en de Sint-Pietersabdij beheert. Het belfort moet duidelijker in het rijtje passen tussen die andere monumenten.
Drie jaar geleden werd in de Lakenhalle nog een grote glazen ruimte gebouwd als bezoekersonthaal. Die wordt volgende week weggehaald, op vraag van Monumentenzorg. “Het onthaal verhuist naar beneden, naast de shop”, zegt Gaublomme. “De glazen constructie wordt overgenomen door de nieuwe invulling in de Sint-Jozefkerk in het Rabot.”
Trouwfoto’s
Artoria, de Gentse organisatie die al elf jaar verantwoordelijk was voor het belfort, moest de sleutel inleveren en blijft met lege handen achter. De nieuwe uitbater begint vanaf nul, zonder pakweg de samenwerkingen met gidsenorganisaties en de educatieve pakketten waarin Artoria had geïnvesteerd. Voorts verandert er voor de bezoeker niet veel.
“We willen in de mate van het mogelijke wel meer bezoekers aantrekken, maar ons niet enkel op toeristen richten en ook de Gentenaars meer betrekken”, zegt Decoster. “We bekijken wel of we extra’s kunnen aanbieden. Een avondopening bijvoorbeeld, of de locatie buiten de openingsuren aanbieden voor trouw- of communiefoto’s.”