De Gentse ondernemer Davy De Witte is ervan overtuigd dat retailers in ons land een stevig duwtje in de rug kunnen gebruiken om hun onlineverkoop op te krikken en om internet beter te gebruiken als promotie-instrument. Daarom richtte hij de site Shopister op.
Het gaat om een site die voor zelfstandige mode- en schoenenhandelaars tegelijk fungeert als webshop en als reserveringssite. “Veel zelfstandige retailers weten wel dat ze ook online actief moeten zijn, maar ze hebben niet de tijd en de middelen om het professioneel aan te pakken. Wij bieden hen voor 79 euro per maand en voor een commissie van 2% op de verkoop die ze via ons realiseren een professioneel platform aan. Shopister is dus in feite een soort virtueel winkelcentrum met verschillende winkels. Wij zorgen ervoor dat het aanbod van de deelnemende handelaars er goed uitziet – we laten een eigen fotograaf beelden maken – en zetten onder meer Facebook, Google Adwords en mailings in om consumenten naar de site te lokken. Daar kunnen mensen meteen kopen of anders reserveren om in één van de deelnemende winkels kleren of schoenen te gaan passen.”
Momenteel heeft Shopister al een dertigtal kleding- en schoenwinkels weten te overtuigen, waaronder diverse zaken in Oost-Vlaanderen, zoals Swinny in Lokeren, Zeno in Beveren, Gigi in Lebbeke en Kar-Ma in Stekene, maar ook al één in Nederland. Op termijn wil Shopister ook in het buitenland groeien.
Davy De Witte is niet de enige die in het concept gelooft, want hij wist elf mede-aandeelhouders naast zich te verzamelen en haalde in een eerste kapitaalronde 300.000 euro op. “Het is de bedoeling om snel naar een tweede kapitaalronde te gaan om dat bedrag te verdubbelen”, zegt hij nog.