26681f275c8f11cb89c7338bd39343c6-Golf_Savor_Bert__1_

Starter van de week: Savor brengt innovatie in de golfwereld

LOCHRISTI - Als fervente golfer ergerde Bert Wylin (42) zich aan de bunkerharken die steeds vuil, stuk of zoek zijn. Hij zette zich aan de tekentafel en ontwikkelde de Savor, een persoonlijke, handig opvouwbare hark, die tevens gebruikt kan worden voor het recupereren van golfballetjes op moeilijk bereikbare plaatsen. Een innovatie in de statige golfwereld die meteen zeer positief onthaald wordt door de maar liefst 70.000 actieve golfers in België en miljoenen anderen in het buitenland.

Een golfterrein bevat bunkers, dit zijn grote en kleine zandbakken die dienen als hindernis. Wanneer je bal hierin terechtkomt en je hem er weer uit slaat, is er een ongeschreven regel dat je de bunker opnieuw proper achterlaat. Hiervoor ligt aan elke bunker een rakel. “Het probleem is dat zo’n rakel wel eens vuil, zoek of stuk is. Ook liggen ze soms in de weg of moet je bij een grote bunker heel ver stappen om hem te gaan halen”, vertelt Bert Wylin. “Dit zette mij aan het denken en zo kwam ik op het idee om de Savor te ontwikkelen.”

Savor is een compacte, inklapbare rakel die perfect in ieders golftas past. Je houdt hem gewoon zelf bij en klikt hem open om te harken. Daarnaast kan je de Savor ook gebruiken als ballenvanger om balletjes die in het water of in dichte begroeiing beland zijn te recupereren. Dankzij zijn lengte, de Savor is uitschuifbaar tot 3 meter, kan je aan plekken die anders niet te bereiken zijn en ook het harken kan op een ergonomische manier gebeuren, ongeacht hoe groot je bent.

 

Meer spelefficiëntie en coronaproof

“Savor zorgt vooral voor meer spelefficiëntie”, zegt Bert. “Zo is er minder tijdverlies door het zoeken en heen en weer lopen naar de hark. Bovendien laat je de bunker in perfecte staat achter voor volgende golfers. Balletjes blijven ten slotte minder vaak achter op moeilijk bereikbare plekken.”

Maar ook met het oog op de huidige pandemie kan Savor een belangrijke rol spelen. “De bestaande harken zijn door de COVID-maatregelen weggenomen omdat dit niet hygiënisch is. Naar de toekomst toe denk ik dat we zullen evolueren naar een golfwereld waarin iedereen over zijn eigen hark beschikt, wat uiteraard de kans op overdracht van eender welke ziekte sterk vermindert.”

Verkrijgbaar in golfclubshops

Bert begon een jaar geleden met het ontwerp van de Savor en liet hem hierin bijstaan door een Belgisch bedrijf. “We lieten meteen 5000 stuks produceren, waarvan de eerste 500 al toegekomen zijn. Sinds vorige week worden deze in ijltempo verdeeld over de verschillende golfclubshops. We kozen er bewust voor om niet meteen met een webshop te starten om de retailer, die het nu toch al niet makkelijk heeft, de kans te geven ons product te verkopen. Zij staan ten slotte heel dicht bij de golfers en kunnen hen van de nodige uitleg voorzien.”

Innovatie in golfwereld

“Ik was verrast hoeveel voeten het in de aarde heeft om zoiets op te starten”, gaat Bert verder. “Ik wilde mijn product snel op de markt krijgen, maar het duurde uiteindelijk toch een volledig jaar. We hebben wel van bij het begin alles goed afgetoetst bij golfspelers. Het resultaat is zowel een esthetisch mooi als praktisch en kwaliteitsvol product. Mensen zijn vooral blij dat er eindelijk iets nieuws binnen de golfwereld gebracht wordt. Bovendien zijn de meeste tools van Amerikaanse makelij. We zijn toch wel fier dat we een Belgisch product in de golfwereld kunnen zetten.”

Internationaal doorbreken

Bert ziet het meteen heel groots. “België telt zo’n 70.000 actieve golfers, in Nederland zijn dat er bijna dubbel zoveel, ook Frankrijk heeft heel wat golfclubs en in de UK zijn er maar liefst een miljoen actieve golfers. Binnenkort is er een golfevent in Japan en we willen ook richting de States trekken. Er is dus een heel erg grote markt weggelegd voor Savor”, aldus Bert. “We zijn meteen begonnen met een investeringsplan en hebben via WinWinner alvast kapitaal opgehaald. Er zijn ook al nieuwe producten in ontwikkeling. Op die manier willen we verschillende latente behoeftes van golfers invullen.”

Om zijn merk bekend te krijgen bij golfers wereldwijd ging Bert in zee met Haltra840. Dit advieshuis uit Aalter, en voormalige Starter van de week bij Made in Oost-Vlaanderen, is gespecialiseerd in bedrijfsadvies voor ondernemingen in elk stadium. Of dit nu startfase of groeifase is. “Dankzij de ondersteuning van Haltra840 kan ik mijn vaste job als aankoper bij ELDI blijven combineren met mijn zelfstandige activiteiten. Zeker in tijden van Corona vind ik deze zekerheid heel belangrijk als ondernemer.”

Meer artikels over starters vind je op onze overzichtspagina. Ben of ken je zelf een starter die graag eens in de kijker gezet wordt, contacteer ons gerust via redactie@madeinsootvlaanderen.be.