De West-Vlaamse ondernemer Joeri Perneel (foto), richtte in 2007 KreaSales op, een bedrijf dat via de specialisatie in sales outsourcing werkt voor de grote namen uit de FMCG-sector en hen “ontzorgt” bij hun verkopen aan out-of-home kanalen, zoals buurtwinkels, benzinestations en nachtwinkels. In 2014 fuseerde KreaSales met CPM uit de Omicom Group. Sinds kort heeft het bedrijf, dat zijn hoofdkwartier heeft in Woutersbrakel, ook een kantoor in het Meet District in de Gentse Ghelamco Arena.
“Tegelijk hebben we ook de spin-off Mysalesrep opgericht”, zegt Joeri Perneel. “In de nasleep van de crisis van 2008 en 2009 zijn heel veel bedrijven in de eerste plaats bezig geweest met kostenbesparingen, maar ze beseffen nu meer en meer dat de focus moet worden verschoven naar de verkoop om meer te groeien. Alleen is het aanwerven van verkopers voor veel kleine en middelgrote ondernemingen een hoge drempel, omdat daar aanzienlijke kosten mee gepaard gaan, en omdat de vraag of die verkopers wel de doelstellingen zullen kunnen helpen realiseren een risico blijft.”
Mysalesrep denkt daar de oplossing voor gevonden te hebben door zowel op korte termijn – bijvoorbeeld voor bedrijven met seizoensgebonden activiteiten – als op lange termijn flexibele en ervaren verkopers ter beschikking te stellen van kleine en middelgrote ondernemingen.
“We hebben al gemerkt dat er een enorme nood bestaat aan deze dienstverlening”, zegt Joeri Perneel. “Terwijl vroeger vooral in termen van B2C werd gedacht, hebben bedrijven nu eigenlijk nood aan verkopers die werken vanuit het C2B-rincipe, waarbij de klant aan het stuur zit.”