SINT-AMANDSBERG – An Boone (40) is mama van 3 en het gezicht achter de kwaliteitsvolle hemden van Mr. Manchette. Met haar merk wil ze mannen overtuigen om open te staan voor eerlijke en ecologische kledij zonder dat dit moet leiden tot het typische ‘geitenwollensokken’ beeld. Mr. Manchette zijn zowel formele als informele hemden, veelal met een speelse print en steevast voorzien van dubbele manchetten. Dit is haar verhaal.
An Boone en haar man proberen hun aankopen steeds zo ecologisch en duurzaam mogelijk te doen. Zo kiezen ze niet alleen voor bio voeding, maar trekken ze de lijn door tot kledij en interieur. Toch was er één ding waarin ze niet hun gading vonden. “Mijn man draagt voor zijn job dagelijks een hemd,” vertelt An, “maar hij vond geen hemden die zowel bij zijn principes als zijn stijl pasten. Bij wijze van grap stelde hij voor dat ik zijn hemden zou maken in biokatoen. Dat heeft me aan het denken gezet. Na een klein marktonderzoek bleek dat er wel degelijk vraag is naar mooie, ecologische en eerlijke mannenhemden.”
Ecologisch en eerlijk
Omdat An geen ervaring had met het ondernemerschap, volgde ze een bootcamp sociaal ondernemen bij De Punt in Gentbrugge. Vervolgens ging ze op zoek naar de meest ecologische productiewijze. “Al doende heb ik veel bijgeleerd hierin. Zo was de eerste collectie gedeeltelijk op basis van zeefdruk, net als bij rotatiedruk is het een printtechniek die heel veel water verbruikt. Nu worden de hemden digitaal geprint. Extra voordeel hierbij is dat je heel kleine oplages kan drukken, waardoor je minder afval hebt”, legt An uit. “Ook kiezen we ervoor om enkel met ecologische inkten te werken.”
Ten slotte is An heel streng op het soort katoen dat gebruikt wordt. “De velden bevinden zich enkel waar er voldoende water voorhanden is om ze te besproeien. Er worden bovendien geen pesticiden nog chemicaliën gebruikt bij de teelt of de verwerking van dergelijk biokatoen.”
Telkens een stapje verder
De hemden worden in Portugal geproduceerd. Daarnaast werkt An ook samen met een atelier in Nepal, dat ervoor zorgt dat 43 weeskinderen naar school kunnen gaan. “Iedere collectie probeer ik nog een stap verder te gaan en de hemden nog ecologischer te maken. Zo worden de de katoenresten uit de productie verzameld en verwerkt tot katoenpapier die ik gebruik als wikkels rond de hemden. Op die manier wil ik de plastic waarin ze meestal verpakt worden vermijden. Daarnaast gebruik ik enkel nog natuurlijke knopen. Ze zijn veel beter voor de natuur en zien er exact uit als gewone knopen.”
Mix van verkooppunten
Eind 2016 startte ze een crowdfunding en vanaf maart 2017 was de eerste collectie een feit. “Voorlopig werk ik voornamelijk samen met kleinere boetieks. Hierbij vind ik het belangrijk om zowel aanwezig te zijn in reguliere winkels als winkels waar uitsluitend eerlijke kleding verkocht wordt. Op die manier kunnen meer mannen kennismaken met het merk en de stap zetten naar ecologische kledij.”
In 2019 wil An Boone het aantal verkooppunten sterk uitbreiden. “Ik ben hiervoor in gesprek met verschillende retailers en sta ook geregeld op B2B-beurzen.” Voor het eerst kijkt ze ook uit naar externe financiering.
Starterstip
“Mr. Manchette is voor mij volledig ontstaan vanuit de ambitie om iets te veranderen. Ik had dan ook totaal geen opleiding in mode of dergelijke gevolgd. Hierdoor heb ik me in het begin enorm moeten bijscholen en ik leer ook nog elke dag bij. Als ik dus één goede raad mag geven: start een onderneming in een gebied waar je al kennis over hebt. Dit zal het traject alleen maar makkelijker maken”, lacht An.
Vind hier een overzicht van de verkooppunten of neem een kijkje op de webshop.