Starter van de week: Mother's Day brengt mix van gifts en slow coffee

zantheaToen Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde met hun concept van de Wasbar enkele jaren geleden het programma “Topstarter” wonnen, deed dat bij sommigen nog de wenkbrauwen fronsen. Wie kwam nu op het idee om een bar te combineren met een wasserette en om er af en toe ook nog een kapper te laten aantreden? Sindsdien lijkt de opmars van de hybride retail niet meer te stuiten. Steeds meer ondernemers combineren een aanbod van diverse producten met een vorm van horeca.

In retailkringen heet het fenomeen blurring, en het blijft niet beperkt tot de grote steden. Zo opende Anthea Adigery (foto) recent in Drongen Mother’s Day. Het gaat om een giftshop met tal van leuke hebbedingetjes, gaande van keukendoeken en theepotjes tot allerlei accessoires. “Ik stel ook met plezier een origineel cadeaumandje samen”, zegt de jonge zaakvoerster.

Tegelijk is  Mother’s Day ook een koffie- en theehuisje dat op traditionele wijze koffie en thee serveert, maar daarnaast ook gezonde smoothies en artisianale snacks op de kaart heeft staan. De heerlijke koffiesoorten uit Costa Rica, Ethiopië en Brazilië zorgen mee voor een zeer ongedwongen en relaxte sfeer.  Die koffie is overigens ook te koop voor klanten die thuis dezelfde aroma’s willen proeven.

“Het bestaan wordt altijd drukker en er is dan ook steeds meer nood aan echte rustpunten”, zegt Anthea Adigery nog. “En die willen we niet alleen bieden in ons koffiehuis, maar ook in een atelier waar mensen bij mijn moeder terechtkunnen voor de confectie van gordijnen en kussens en waar ik aan jonge creatievelingen ruimte bied om hun ding te doen.”