GENT – Thibault Fouquaert (22) en Mathijs Dewaele (22) zijn twee geboren ondernemers. Hoewel ze beiden nog studeren, proeven ze al volop van het ondernemersleven met verschillende eigen projecten. Eén daarvan is Knowhouse. In deze karaktervolle loft in hartje Gent bieden ze studenten de kans om in een huiselijke context samen met anderen te werken aan hun thesis. Bovendien organiseren ze er workshops in samenwerking met betekenisvolle bedrijven. Een win-win situatie voor zowel de studenten, die praktische ervaring opdoen uit het echte werkleven, als de bedrijven, die in contact worden gebracht met leergierige studenten, klaar voor de arbeidsmarkt.
“Mathijs en ik hebben elkaar leren kennen in het student-ondernemers milieu in Gent. We deden elk ons eigen ding en experimenteerden met verschillende start-ups, toen Mathijs begin dit academiejaar bij mij kwam en zei: ‘Er is iets mis met ons schoolsysteem. Ik ga naar lessen over marketing, maar we zien geen praktische zaken en de meeste leerstof is outdated'”, vertelt Thibault, die met hetzelfde gevoel zat in zijn eigen richting. “De vakken zijn helemaal niet afgestemd op wat er vandaag allemaal mogelijk is. Ik heb het idee dat de professoren achter de feiten aanlopen.”
Hands-on skills uit het werkveld
Uit een rondvraag bij hun medestudenten bleek dat er nog wel mensen geïnteresseerd waren in meer hands-on skills en bereid waren hiervoor workshops of cursussen te volgen na de lessen. “We hebben toen een aantal bedrijven gecontacteerd met de vraag of zij workshops rond digitale marketing wilden organiseren. In ruil komen deze bedrijven in aanraking met een 20-tal geëngageerde laatstejaarsstudenten, de ideale manier om nieuwe werkkrachten aan te trekken.”
Unieke, sfeervolle loft
Natuurlijk hadden Thibault en Mathijs ook een geschikte locatie nodig. “We wilden weg van het klassieke klaslokaal en waren op zoek naar een unieke, hippe plek met een huiselijke sfeer. Uiteindelijk vonden we een loft vlakbij de Krook die we aankleedden met comfortabele zetels, een haardvuur en een frigo gevuld met drank en versnaperingen”, vertelt Thibault. “Mensen moeten tijdens onze workhsops het gevoel hebben dat ze thuiskomen en niet dat ze naar iemand komen luisteren en braaf op een stoel moeten zitten. De workshops zijn dan ook interactief en bieden de kans om te netwerken.”
Workshop digitale marketing
De eerste workshopreeks rond digitale marketing vond onlangs plaats in februari en was in geen tijd volgeboekt. Hoogstaande bedrijven als Invisible Puppy en Code d’Or waren meteen enthousiast om mee te werken. Thibault: “We kijken nu verder of we nieuwe workshops kunnen aanbieden rond andere thema’s en voor andere studierichtingen. We zijn er zeker van dat digitale marketing niet het enigste vak is dat achter de feiten aan loopt op vlak van praktijkervaring. Mochten bedrijven geïnteresseerd zijn in het geven van een workshop vol praktijkervaring, mogen ze ons altijd contacteren.”
Co-working space
Na de workshopreeks werd de unieke loft ingezet als sfeervolle co-working space. “Studenten die aan hun thesis willen werken op een gezelligere locatie dan de bib, konden zich inschrijven om een maand lang in onze huiselijke loft te komen vertoeven. Want waarom alleen op je kot zitten als je ook samen met lotgenoten kan thesissen?”, zegt Thibault.