De Lokerse start-up Ademruimte is een initiatief van Katrijn Declerck die zich profileert als Professional Organiser. “Voor steeds meer mensen, onder wie zeker ook ondernemers, is er een steeds grotere druk om dingen gedaan te krijgen”, legt ze uit. “We leggen onszelf eigenlijk een enorme druk op, want we willen onze job uiteraard goed doen, maar tegelijk ook een vlot draaiend gezin en tijd om te besteden aan sport, vrienden en sociale en culturele activiteiten.”
Ook bij Katrijn Declerck was dat niet anders. “Ik werkte verschillende jaren in de sociale sector”, zegt ze, “en in combinatie met mijn gezin met twee opgroeiende dochters besefte ik daardoor gaandeweg almaar beter het belang van structuur, orde, overzicht, planning en organisatie. Hoe beter je je organiseert, hoe beter je erin slaagt om toch veel dingen te blijven te combineren.”
Na een gespecialiseerde opleiding in Nederland bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organisers richtte Katrijn Declerck dan Ademruimte op. Haar aanpak helpt naar eigen zeggen bij het aanbrengen van structuur in het hoofd van de klanten of in hun huis en hun werkplek.
“Mijn dienstverlening is dus niet enkel bedoeld voor privépersonen die pakweg aankijken tegen bergen ongeordende administratie of zowat de hele dag op zoek zijn naar sleutels, scharen en pennen, maar ook voor bedrijfsleiders en managers die als gevolg van de chaos geen rust krijgen op hun werkplek. Het kan gaan om een onoverzichtelijk kantoor, een ongeordend archief, geen overzicht in digitale informatie, verkeerde opbergsystemen, enzovoort. Na een intakegesprek waarin duidelijke doelen worden gesteld, bied ik mijn klanten een offerte aan. Als ze daarmee instemmen, volgt een uitvoering op maat en een evaluatie. De reacties van de klanten zijn alleszins bijzonder lovend.”