thumbnail_JR_Pers_Louis_Renaat_Honden_metlogo

Starter van de week: Just Russel stelt gepersonaliseerde hondenvoeding samen

GENT – Gepersonaliseerde hondenvoeding aan huis geleverd. Dat is de slagzin waarmee de Gentse startup Just Russel de hondenvoedingsmarkt wil aanpakken. Op hun website beantwoord je een 10 tal eenvoudige vragen over je hond. Vervolgens berekent het algoritme wat de beste voeding is voor je hond en hoeveel hij dagelijks nodig heeft. Als kers op de taart zet Just Russel deze gepersonaliseerde hondenvoeding maandelijks aan je voordeur af. 

Recente studies wijzen uit dat 60% van de Belgische en Nederlandse honden aan overgewicht lijdt: met hun nieuw abonnementensysteem voor hondenvoeding willen Just Russel-oprichters Louis Mortreu (22) en Renaat Waeles (22) een oplossing bieden. “In onze directe vriendenkring bleek meermaals dat heel wat honden er minder gezond bijlopen”, oppert Renaat. “Na veel wetenschappelijk leeswerk en grondige gesprekken met vakdeskundigen en professoren werd snel duidelijk dat de voeding voor al die geliefde huisdieren de boosdoener was”, staat Louis hem bij.

Uniek algoritme

Hun studies Burgerlijk Ingenieur en Productontwikkeling mogen dan ogenschijnlijk ver uit elkaar liggen, beide studenten houden van probleemoplossend denken. Het overgewicht bij honden aanpakken, werd dan ook meteen hun nieuwe doel. Stapsgewijs ontwikkelden ze een uniek algoritme dat een voedingsplan voor elke hond kan berekenen. Rekening houdend met geslacht, leeftijd, dagelijkse activiteit, algemene gezondheid, etc. kiest het de juist ingrediënten en bepaalt het de juiste porties. Zo ben je zeker dat je hond gezonde voeding in de juiste hoeveelheden krijgt.

“Omdat we weten dat mensen niet graag porties afwegen, hebben we een speciale maatbeker ontworpen”, vult Louis aan. “Deze moet je vouwen op de juiste stand waarna je blindelings kan scheppen en je hond tot op 10 gram nauwkeurig de juiste hoeveelheid kan geven.”

Productie in België

Voor de productie werken de jonge ondernemers samen met een Belgisch productiebedrijf. Het recept ontwikkelden ze zelf in samenwerking met de voedingsdeskundigen van het bedrijf: “We zijn hiervoor eerst gaan praten met een prof aan de UGent en verschillende dierenartsen om te weten te komen wat nu echt gezond is voor een hond en welke bestanddelen zeker aanwezig moeten zijn.”

Louis sluit niet uit dat er op langere termijn uitgebreid wordt naar voeding voor andere dieren. “Het platform is modulair gemaakt en het is dus makkelijk voor ons om andere vragen te koppelen aan het algoritme en zo nieuwe producten op de markt te brengen.”

Levering aan huis

“Om het voor de baasjes nog gemakkelijker te maken, leveren wij die gepersonaliseerde voeding ook aan huis”, aldus Louis. Dankzij een abonnementensysteem hopen de jonge ondernemers een groot publiek te bereiken. “Als je ziet hoe fantastisch projecten als HelloFresh ontvangen worden, zijn we ervan overtuigd dat er ook vraag is naar een gelijkaardig systeem voor honden”, merken beide studenten op. 

Dat er potentieel gezien wordt in het businessplan blijkt alvast uit de interesse van enkele Belgische ondernemers om op termijn te investeren in Just Russel. “Als we na 6 maanden kunnen aantonen dat het verhaal een succes is, willen deze investeerders eventueel met ons in zee gaan. Voor ons is niet enkel het kapitaal, maar ook de kennis over de Europese e-commerce markt die zij meebrengen van onschatbare waarde.”

Vier vennoten

Renaat en Louis werken full time voor de start-up. De twee worden zowel financieel als adviserend bijgestaan door vennoten Michel Cobbaert (28), ook wel bekend van Make Your Own Spirit en Victor Mortreu (23). Deze laatste is werkzaam voor Vision Healthcare die e-commerce start-ups overneemt en fusioneert. Hij weet als geen ander welke stappen je als e-commerce bedrijf op welk moment moet nemen.

Vanaf januari 2020

Hun innovativiteit en enthousiasme wordt alvast beloond: eerder deze maand nog werd Just Russel uitgeroepen tot een van de acht beste kandidaten voor de jaarlijkse Bizidee Ondernemingsplanwedstrijd. Uit meer dan 500 kandidaten werd onder meer hun businessplan geselecteerd als meest vernieuwende en best uitgewerkte project van 2019. Ze wonnen bovendien de publieksprijs t.w.v. 15000 euro. 

Wie op zoek is naar gepersonaliseerde voeding voor zijn hond, kan vanaf januari 2020 terecht bij Just Russel.