thumbnail_julie2021-110

Starter van de week: Julie Dhaene (Dhaene Consulting)

GENT - Een half jaar terug, in volle coronacrisis nota bene, gooide Julie Dhaene zich voluit op nieuw ondernemerschap en richtte ze Dhaene Consulting op. 9 augustus 2021 was niet alleen haar verjaardag, maar ook de eerste officiële dag als ondernemer van haar eigen bedrijf. "Na 11 jaar in de wereld van HR was het moment gekomen om op eigen benen te staan", aldus Julie. 

Nieuw ondernemerschap kan op velerlei wijzen ontstaan. In het geval van de in HR-materie sowieso erg beslagen Julie Dhaene kwam de vraag vanuit de markt. “Net omdat ik sinds begin 2021 heel vaak de vraag kreeg van bedrijven ‘of ik niemand kende’ en ‘of ik niet mee kon helpen zoeken bij hun openstaande vacatures’ is het idee gaan rijpen”, aldus Julie Dhaene. “Zo heb ik een eigen BV opgericht en ben ik zelfstandige in HR geworden, al zou ik vijf jaar terug die stap nog niet hebben durven zetten.”

Julie Dhaene is sinds sinds 2010 actief in de wereld van HR en deed veel ervaring op bij Mercuri Urval, waar ze ook leerde wat internationaal rekruteren in de praktijk betekent.

“Met Dhaene Consulting probeer ik mij te focussen op de middle management market, wat neerkomt op vrijwel het hele scale aan managementprofielen”, aldus Julie. “Wat ik nu wél heel fijn vind is de keuze aan klanten. Qua profielen en dus ook qua sectoren waar mijn klanten zich bevinden, werk ik heel breed, die variatie is top.”

De waarde van attitude

Julie Dhaene heeft in de loop der jaren een eigen visie ontwikkeld op de HR-markt. Vooral de voorbije vijf jaar is er veel veranderd, vindt ze zelf. “Waar je vroeger vaker wel dan geen respons kreeg, is dat nu helemaal anders”, aldus Dhaene. “Dit komt uiteraard ook door het feit dat een pak kandidaten regelmatig benaderd worden, en helaas niet altijd voor posities die hen liggen. Soms krijgt men een bericht voor een vacature die totaal niet in de lijn ligt met de ervaring/interesse. Dan snap ik absoluut dat men op den duur niet meer reageert. Om tot een succesvolle aanwerving te komen moeten nu veel meer mensen benaderd worden dan 5 jaar geleden, wat maakt dat er meer tijd en werk kruipt in eenzelfde zoekopdracht. Ook de krapte op de arbeidsmarkt is meer dan ooit voelbaar. De covidpandemie heeft die mee versneld maar ook het feit dat er de komende jaren gigantisch veel profielen uitstromen zorgt hiervoor. Gelukkig kiezen bedrijven er meer en meer voor om te rekruteren op skills en attitude, eerder dan diploma en x aantal jaar ervaring.”

Vlugge rotatie

Julie Dhaene heeft ook al mogen ondervinden dat alles zeer snel moet gaan. “Waar sollicitatierondes vroeger weken of zelfs maanden konden aanslepen, heb ik recent al contractvoorstellen gezien na een eerste gesprek, iets wat mij persoonlijk ook wat té snel (en verstikkend voor de kandidaat) lijkt”, vertelt ze. “Een meet in the middle is mooi. Werkgevers hebben op dag van vandaag niet meer de luxe om te kiezen uit een overaanbod aan kandidaten, maar ik stel mij ook graag in de plaats van de kandidaat zelf. Ook voor hem/haar is veranderen van functie/werkgever een belangrijke beslissing. Die neem je, wat mij betreft dan toch, meestal niet na een gesprek van een klein uurtje.”

Te weinig recruiters

In de HR-markt doet zich ook een nieuw fenomeen voor: er zijn nu eenmaal te weinig recruiters om alle vacatures in te vullen. Het gevolg is dat het invullen van die vacatures een taak wordt die ook al eens bij andere medewerkers terechtkomt”, stelt Dhaene vast. “Ik zie bijvoorbeeld management assistants die ineens evaluatiegesprekken moeten doen of HR business partners die ineens enkel tijd moeten vrijmaken voor rekrutering. Tijd die dan niet meer kan gestopt worden in zaken als wellbeing, retentie, employee engagement, enzovoort. Ook allemaal zaken die er toe doen. Zo krijg je dan mogelijks weer vertrekkers door het feit dat men zich niet (voldoende) gehoord voelt. Hierdoor wordt groei mogelijks geremd en dat is jammer.”

(KC)