_87A9288 (1)

Starter van de week: Insentials, supplementen op maat van elke vrouw

SINT-DENIJS-WESTREM - Zes maanden geleden startte de Oost-Vlaamse Amandine De Paepe met Insentials, een platform waar je aan de hand van een persoonlijke en wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst een dieet en supplementen op maat kan ontvangen. Met een kapitaalronde in het vooruitzicht zijn de ambities groot. "Ik wil elke powervrouw helpen om energiek gezond te zijn, mentaal en fysiek."

Amandine de Paepe (38) is voedingswetenschapper. Na haar studies biomedische specialiseerde ze zich in voeding en werkte jarenlang in de farmaceutische sector. Daar voelde ze een gebrek aan een holistische aanpak. “De meeste medicijnen zijn er om symptomen te behandelen, maar pakken niet altijd de initiële oorzaak van de symptomen aan. Ik ben echter van mening dat we van een curatief systeem naar een preventief systeem moeten evolueren.”

Wetenschappelijk onderbouwd

Drie jaar geleden richtte Amandine haar eigen praktijk Nutrimedicine op, waarbij ze mensen zowel advies geeft over welke voeding goed is voor hen, als welke supplementen ze best nemen. “Zes maanden geleden lanceerde ik dan Insentials, een online platform waar je jezelf kan screenen door middel van een vragenlijst en vervolgens een dieet en vitamines op maat kan ontvangen.”

 

Hoewel Insentials dus nog maar net gestart is, zijn de ambities meteen groot. “We willen de nummer 1 zijn in gepersonaliseerde voedings- en vitamineplannen. Het grote verschil met reeds bestaande platformen is de wetenschappelijke onderbouwing. Voor wie het nog een stapje verder mag gaan bieden we zelfs een DNA-screening aan.”

Smart Insentials

Aan de basis van het supplementenmerk ligt de ‘Smart Insentials’. Deze transparante multivitamine-pil bevat enkel nutriënten die je echt nodig hebt. De meeste andere multi’s bevatten meer dan 20 ingrediënten die te laag gedoseerd zijn en die je genoeg uit je voeding haalt. De Smart Insentials bevat er slechts 6 in optimale dosering.

Amandine: “95% van de vrouwen heeft tekort aan vitamines. Dit is te wijten aan een drukke levensstijl, maar ook de verschillende levensfases (menstruatie, zwangerschap, menopauze,…) die vrouwen doormaken. Met onze supplementen willen we de actieve powervrouw aanspreken. De Smart Insentials kosten slechts 1 euro per dag.”

Personalisatie

Omdat Amandine niet gelooft in de traditionele vitamines die een ‘one-pill-fits all’ aanpak hebben, kan je jezelf ook volledig screenen bij Insentials.

“Elk vrouwenlichaam is uniek en heeft specifieke noden. Naast onze “must-health” essentiële vitamines gaan we daarom nog een stap verder met een gepersonaliseerd vitamineplan, afgestemd op jouw specifieke noden. Klanten worden na het invullen van de test door ons persoonlijke gecontacteerd en krijgen een aanbeveling voor een vitamine- en voedingsplan op maat.”

De 5 E’s

Het logo van Insentials bevat 5 bolletjes. Deze representeren de 5 E’s:

  • Eten (gezonde voeding blijft de basis)
  • Exercise (beweging is ook heel belangrijk)
  • Expertise (je moet niet zomaar medicatie innemen, maar over de juiste kennis beschikken)
  • Ecologie (de vitamines worden in mooie, hervulbare glazen potjes geleverd)
  • Essentialise (gezonde voeding is de dag van vandaag niet meer voldoende, je hebt ook supplementen nodig)

Kapitaalverhoging

Insentials telt inmiddels zo’n 600 klanten, maar Amandine wil haar bedrijf snel laten groeien. Daarom staat reeds een kapitaalverhoging op de agenda. Deze zal via het Gentse funding agency The Harbour verlopen. Ook huidig financierder Mario De Bel (co-founder van het farma bedrijf van Marc Coucke) zal opnieuw instappen.

“Ik ben zelf ook op zoek naar een co-founder. Ik wil eigenlijk geen CEO zijn, maar ben het wel op dit moment. Een partner die de ondernemerszijde op zich wil nemen, zou mij de ruimte geven voor de creatie van mijn supplementen. Ik maak alle formulaties namelijk zelf, maar hiervoor heb ik een zekere rust nodig.”

Klaar voor de volgende stap

Op dit moment zijn de pillen van Insentials enkel online verkrijgbaar, maar op termijn wil Amandine wel een strategische switch maken naar de offline markt. “Belangrijk is dat we hierbij enkel zullen samenwerken met partners die een opleiding volgen van Insentials zodat ze de juiste informatie kunnen meegeven aan klanten.”

Amandine is alvast helemaal klaar voor de volgende stap in haar groeiverhaal. “Dit was de beta fase. Deze is meer dan geslaagd dus in Q2 2022 gaan we ‘next level’ met de lancering van een nieuwe website en vernieuwde aanpak.”