thumbnail_image11

Starter van de week: Hippe handgemaakte geurzakjes van Sac Senteur

GENT - De Gentse zussen Daphne (25) en Phaedra Vergeylen (23) lanceerden twee weken geleden Sac Senteur. Via Instagram verkopen ze geurzakjes die volledig naar eigen smaak handgemaakt worden. De klant kiest zelf de geur, kleur, materialen en afwerking. "Het is onze grootmoeder die ons geïnspireerd heeft. Enkele van onze materialen vonden we terug op zolder en kunnen we nu een nieuw leven geven."

Phaedra Vergeylen is een creatieve duizendpoot en leidt een druk leven als marketeer, fotograaf en videograaf. Haar oudere zus Daphne is dan weer thuis in de financiële sector en werkt vanuit Londen. Hoewel ze dus ver van elkaar verwijderd zijn, slaagden ze er toch in hun eigen bedrijfje Sac Senteur op te starten.

“Het begon eigenlijk allemaal als een hobby”, vertelt Phaedra. “Ik ben graag creatief bezig en vond het een ontspannende bezigheid om zakjes te naaien en te vullen met gedroogde bloemen. Die passie heb ik meegekregen van onze grootmoeder. Tijdens onze kinderjaren hielpen we haar geregeld naaien en breien op zolder. Dankzij mémé hebben we heel wat technieken geleerd alsook kennis opgedaan over stofjes en kant. Ik kreeg veel fijne reacties op de zakjes en mensen vroegen me al snel of ik dit ook voor hen kon maken.”

Instagram

Daphne hielp om het hele verhaal op poten te zetten zodat ze samen een duidelijke branding konden creëren. De verkoop gebeurt volledig via Instagram. “Daar plaatsen we foto’s van de materialen waaruit mensen kunnen kiezen en de afgewerkte zakjes. Mensen sturen gewoon een privé berichtje, waarna we echt persoonlijk, samen met hen gaan kijken welke geur en kleur ze graag willen.”

Schatten van op zolder

De geurzakjes worden gemaakt uit authentieke materialen en stoffen. “Her en der gebruiken we nog accenten in de geurzakjes afkomstig vanop de zolder bij onze grootmoeder. Mémé verzamelde de leukste stoffen, parels, kanten en linten. Uit deze schat hebben wij heel wat kunnen recupereren en een nieuw leven gegeven”, zegt Phaedra. “Elk zakje is niet alleen uniek maar heeft daarom ook een speciale betekenis voor ons.”

De zakjes worden vervolgens gevuld met 100% natuurlijke ingrediënten zoals gedroogde lavendel, rozen, jasmijn, sinaasappel,… in combinatie met bio rijst of quinoa en natuurlijke oliën. Er is momenteel keuzen uit 9 verschillende geuren of combinaties ervan.

Hippe gadgets

Dat de nostalgische geurzakjes populair zijn, blijkt alvast uit de vele aanvragen die Sac Senteur ontvangt. “Ze zijn niet enkel handig om tussen je kleren te steken, maar ook gewoon mooi om op de kast te zetten als decoratie of een leuk gadget om cadeau te geven. Zo hebben we bijvoorbeeld ook onze kleinere ‘Tea Bags’. Deze passen perfect in je handtas of kan je ophangen in de wagen. Kleine praktische geurzakjes om tot in de kleinste hoekjes je favoriete geur te verspreiden. Binnen een maand starten we ook met de verkoop van cadeauboxen.”

Ook B2B

Naast B2C verzorgt Sac Senteur ook B2B aanvragen. “Daar drijven we het personaliseren nog een aantal stappen verder. In tegenstelling tot de B2C, krijgt de B2B een lijst van alle materialen die we op het moment in onze voorraad hebben. De klant kiest zelf van naald tot draad welke stoffen, patronen, accenten, kleuren en geuren er voor hun zakjes gebruikt worden. Zo kunnen onze zakjes bijvoorbeeld gebruikt worden als relatiegeschenk”, legt Daphne uit.

Handgemaakt en persoonlijk

Hoewel ze hun bedrijfje graag willen laten groeien, blijft de nadruk op handgemaakt en persoonlijk heel belangrijk voor de zussen. Phaerda: “Ik maak alle zakjes zelf ’s avonds na het werk en het moet haalbaar blijven om dit te doen. We willen de productie niet uitbesteden, anders gaat ons hele concept verloren. Zo kreeg ik ook al aanvragen voor grote bestellingen van winkels die de zakjes willen doorverkopen, maar dat is niet de bedoeling. Elk zakje is met heel veel liefde gemaakt en is gepersonaliseerd en authentiek.”

Kracht van sociale media

Andere creatievelingen die misschien geïnspireerd raken door het verhaal van Sac Senteur en hun product op de markt willen brengen, geeft Phaedra graag volgende tip mee: “Zet in op de kracht van sociale media. Je kan er heel persoonlijk werken en meteen kijken wat de reacties zijn. Mensen vinden Instagram tegenwoordig vaak toegankelijker dan een dure webshop. Vraag ook zeker eens rond bij kennissen en vrienden wat zij denken van je concept om zo je eigen marktonderzoekje te voeren.”

De zakjes kosten tussen 9 en 13 euro en zijn verkrijgbaar via www.instagram.com/sacsenteur