De incubator The Birdhouse, die recent is opgericht door de ondernemerscommunity Aerey van Jan-Willem Callebaut, Magali Renard en Evelien De Bruyne, maakte vorige week melding van de grondige vernieuwing wan zijn website http://thebirdhouse.aerey.be/. Dit huzarenstukje is grotendeels het werk van Bamboe, een Gents digital agency dat twee maanden geleden is opgericht door Kasper Vancoppenolle en Helena Pynte (foto) en dat opereert vanuit….Berlijn.
“We zijn beide vooral uit persoonlijke redenen naar Berlijn gegaan”, zegt Kasper Vancoppenolle. “We hadden spijt dat we geen Erasmus gedaan hadden, en zagen de voordelen van een internationale ervaring wel zitten. We beseften dat we ergens naartoe wilden gaan waar vooral interessante personen te vinden waren, waar we inspiratie en avontuur konden vinden… en dit zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Daarnaast was de taalbarrière geen groot probleem, aangezien we allebei banden hebben met de Duitse taal. Berlijn was dus een optimale keuze voor ons.”
Kasper Vancoppenolle beseft dat Helena en hij een keuze hebben gemaakt die niet voor de hand ligt. “Van hieruit Belgische klanten prospecteren is zeker niet gemakkelijk”, geeft hij aan. “Maar eigenlijk zijn we er nog niet uit waar en of we willen prospecteren. We weten wel ongeveer hoe onze “ideale klant” eruit ziet. Dat zijn klanten die geen probleem hebben met het feit dat we niet “naast de deur” zitten en ons ook beschouwen als strategische partner. Sommige zaken zijn natuurlijk niet altijd eenvoudig om via Skype en andere online communicatiemiddelen te bespreken. We keren nu voorlopig dus nog regelmatig terug naar België. Maar uiteindelijk willen we met Bamboe volledig onafhankelijk zijn van locatie. We zijn ervan overtuigd dat we als “digital nomads” onze job van overal in de wereld moeten kunnen doen. We willen geen tijd verliezen met het “opvoeden” van klanten die het hiermee moeilijk zouden kunnen hebben, maar focussen meteen op de klanten die volledig mee zijn met het verhaal. Momenteel hebben we die, zodat we eigenlijk niet moeten prospecteren.”
De jonge ondernemers hebben uiteindelijk de ambitie om met Bamboe zogenaamde “productized services” lanceren. “Die producten moeten zichzelf kunnen verkopen en bieden telkens een oplossing voor een specifiek probleem van een welbepaalde doelgroep”, verduidelijkt Kasper Vancoppenolle nog. “Dit is voor ons bijzonder interessant vanwege de schaalbaarheid van die producten, maar ook vanwege het feit dat die volledig in lijn liggen met wie we zijn en willen zijn met Bamboe. Door in zee te gaan met beslagen freelancers zouden we ook naadloos op de wensen van de klanten moeten kunnen inspelen.We zien wel voor welke organisache groei dat op termijn kan zorgen. Op korte termijn mikken we niet dadelijk op grote groei, wel willen we zoveel mogelijk experimenteren en leren en op basis daarvan toegevoegde waarde blijven bieden aan onze huidige en toekomstige klanten.”