Het is al herhaaldelijk gezegd: er is nood aan ondernemers die voor hun passie durven gaan. En daarvan zien we gelukkig nog altijd tot de verbeelding sprekende voorbeelden. Zo opende de Gentse onderneemster met Turkse roots Figen Colaker acht maanden geleden in Drongen een nieuwe modezaak die zowel bruids- en suitekledij als casual kledij verkoopt.
Het vergt behoorlijk wat moed om die stap te zetten in een tijdperk waarin de retail in het algemeen en de modewinkels in het bijzonder het behoorlijk lastig hebben. “Al van toen ik nog een klein meisje was, had ik de droom ooit een modewinkel te hebben die bruidskledij verkoopt”, vertelt ze enthousiast.
Figen Colaker, die altijd veel met mode is bezig geweest en vaak complimenten kreeg over haar eigen kledingstijl, liet zich door de grote concurrentie, onder meer van Turkse winkels die zich in bruidskledij specialiseren, niet ontmoedigen, wel integendeel. “Ik wilde een ander soort winkel, met een kwalitatiever aanbod dat niet alleen op klanten uit de Turkse gemeenschap mikt, maar ook op Belgische klanten. En ik wilde daarom ook casual kledij in het aanbod opnemen.”
De onderneemster, die tot voor kort haar brood verdiende als coördinator van een sociaal secretariaat vroeg tijdskrediet aan om haar eigen marktonderzoek te voeren en om op zoek te gaan naar geschikte leveranciers. Na een aantal keer over en weer vliegen naar Turkije had ze die gevonden. Dat was het moment om definitief haar ontslag te geven bij haar werkgever en op zoek te gaan naar een geschikt pand.
“Uiteraard had ik dat graag in Gent zelf gevonden, maar de huurprijzen liggen gewoon te hoog voor een beginner. Tenzij je wat geluk hebt, natuurlijk. Op een gegeven ogenblik had ik in de buurt van Sint-Jacobs echt de ideale locatie gevonden, maar uiteindelijk wilde de eigenaar liever verkopen dan verhuren. Ik heb echter de moed niet laten zakken en ben uiteindelijk terechtgekomen in de vroegere showroom van een Peugeotgarage in Drongen. Ik kan hier uiteraard niet op dezelfde “traffic building” rekenen als in het stadscentrum, maar ik zie het dan maar als mijn grote uitdaging om er toch voor te zorgen dat de klanten hun weg naar hier vinden.”
Dat doet ze onder meer met gerichte acties op Facebook, met onder meer de verloting van een droombruidsjurk die de gelukkige zal kunnen winnen tegen inkoopprijs, maar vooral ook met persoonlijk stijladvies en door samen te werken met andere retailers. Zo wil ze volgend jaar samen met de uitbaatster van een Gentse lingeriezaak in haar winkel een heuse modeshow organiseren.
“Het was mijn droom om een kledingwinkel te hebben”, zegt ze vastbesloten. “Nu is het aan mij om daar een succes van te maken. Ik heb er al mijn spaarcenten in gestopt en wil keihard werken om te slagen. Ik ben ervan overtuigd dat de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding van mijn collecties, mijn neus om te kiezen voor kleren met een aparte en stijlrijke toets, en het feit dat ik voor geïnteresseerde klanten de rol op mij neem van een vriendin die hen met raad en daad bijstaat in hun keuze de ingrediënten zijn die mij in mijn opzet zullen doen slagen. Ik maak trouwens ook gretig gebruik van alle mogelijke initiatieven die startups bijstaan om hen meer bij te brengen over onder meer financiering en marketing.”