“Het werd een collectie met een uniek design en in het oog springende kleurencombinaties. Dat het zo snel gaat is een droom die uitkomt en een nieuwe mijlpaal voor onze familie”, vertelt Reychler. Want naast de verschillende (inter)nationale verkooppunten, kunnen de liefhebbers van Belgische designer shoes zoals steeds terecht bij familiezaak De Ruyte in Belsele. De gerenommeerde schoenen- en lederwarenwinkel, opgericht in 1973 door Sams moeder Leen De Ruyte, wordt met de 50ste verjaardag in zicht, volledig in een nieuw jasje gestoken.
Van kinds af tussen de schoenen
Sam Reychler (36) groeide op tussen de schoenendozen in zijn moeder’s winkel. Schoenen- en lederwarenwinkel De Ruyte in Belsele (Sint-Niklaas) bouwde al snel een stevige reputatie op als de place to be voor eigenzinnige kwaliteitsschoenen. Eigenares Leen De Ruyte weet met merken als Clergerie, Tod’s, Hogan en Dries Van Noten steevast de meest unieke schoenencollecties aan te bieden.
‘De Ruyte’ trekt nu al bijna 50 jaar vrouwen en mannen aan die belang hechten aan kwalitatief en creatief schoeisel. En ook de kleinsten komen sinds 1998 aan hun trekken: De Ruyte Kids werd meteen dé referentie voor kinderschoenen en is vandaag de dag één van de weinige speciaalzaken voor kinderschoenen in België.
Zoon Sam, als kleine jongen reeds gebeten door de schoenenmicrobe, ging in de winkel aan de slag en werd al snel mede-aankoopverantwoordelijke bij De Ruyte. In 2009 ging Reychler, na een opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in Sint-Niklaas aan de slag als designer bij Roberto Del Carlo in Italië.
Corona bleek ideale moment
Sam Reychler zat al lang met een eigen collectie in zijn hoofd maar een moment vinden om het idee uit te werken was moeilijk. “Er was steeds zoveel werk in de winkels en voor Del Carlo. Toen kwam corona en viel alles stil. Er waren geen excuses meer, eindelijk vond ik de tijd om me te concentreren op datgene waar ik al heel lang op broedde.”
Van een idee, tot schets op papier naar een prototype, ontworpen in het eigen kleine atelier in Belsele, zo kwam het idee van Sam tot leven. “Ik trok zelf met de collectie naar verschillende high-end schoenenwinkels. Ik weet uit ervaring dat winkeliers niet altijd staan te wachten op een nieuw merk maar toen ik hen de collectie liet zien, toverde die bij velen direct een glimlach op het gezicht.”
Snoepjes aan je voeten
De unieke collectie van Sam Reychler vertaalt een kwalitatieve pasvorm naar een vernieuwend en fris design dat vakmanschap uitademt. Er werd geen compromis gemaakt tussen draagcomfort en high fashion. De met mousse opgevulde zolen zitten niet alleen super comfortabel. Door de kleurenpatronen en de perfect geplaatste stiksels springt het grafisch patroon in het oog.
Met de opvallende kleurenmengelingen (steeds verschillende combinaties in fuchsia, mandarijn, koraal, indigo, citroen, grasgroen, oker, saumon, babyblauw en zachtgeel) doet de eerste collectie van Sam Reychler denken aan vrolijk snoepgoed voor de voeten, al zijn alle ontwerpen ook te verkrijgen in uni zwart of wit.
De slippers en sandalen – met of zonder gekruiste banden en plateauzolen – zijn vanaf eind januari 2022 verkrijgbaar bij de betere schoenenwinkel en in De Ruyte. Voor een paar schoenen van Sam Reychler moet je wel iets dieper in de buidel tasten en tussen de 275 en 335 euro neerleggen.