_DSC9990(kleiner)

Starter van de week: Dorst

GENT – Drie neven die graag eens een cocktail lusten en een professionele bartender, dat zijn de mannen achter Dorst. Deze Gentse start-up die vorige zomer het licht zag, levert cocktails op vat aan horecazaken en festivals. Een gloednieuw concept, waar opvallend veel vraag naar is.

Cocktails aanbieden in restaurants of bars kan enorm tijdrovend zijn en vergt bovendien heel wat kennis van je personeel. In de madness van een festival of een groot event zijn cocktails vaak zelfs onbegonnen werk. Er is geen tijd voor, je barpersoneel is er niet voor opgeleid en je klanten hebben soms maar weinig geduld. Bovendien eindig je de dag meestal met het weggooien van kilo’s vers fruit.

Cocktails op vat

Toch zijn cocktails de laatste jaren booming business. Daarom kwamen Dimi Lesseine (26), zijn twee neven Victor (25) en Felix (23) Höfte en bartender Jurgen Nobels met het idee om cocktails op vat aan te bieden. Al was dit niet hun eerste plan: “Het oorspronkelijke idee was een cocktailbox in de aard van Hello Fresh met kant-en-klare pakketten om cocktails te maken voor een avond met vrienden”, vertelt Dimi. “Uiteindelijk zijn we overgeschakeld op de grote vaten.”

Dorst levert vaten van 10 of 20 liter aan bars en festivals. In hun assortiment zitten 8 koude cocktails, waarvan 4 gecarboniseerd en 3 warme dranken. Deze vaten kunnen rechtstreeks aangesloten worden op ieder tapsysteem. Enkel afwerken met ijs en garnituur, en klaar is je cocktail. De vaten zelf zijn gemaakt van plastic met een aluminium zak. Voordeel hiervan is dat ze niet veel wegen en 4 tot 5 maanden houdbaar zijn.

Beste bartender van België

“We wisten zelf niets van cocktails. Daarom hebben we Jurgen Nobels erbij gehaald. Hij is bartender van opleiding en heeft al verschillende prijzen gewonnen”, gaat Dimi verder. “Zo is hij in 2015 onder andere verkozen tot ‘beste bartender van het jaar’ en zette hij op het WK cocktails shaken de snelste tijd neer.”

Ecologisch aspect

De mannen van Dorst houden graag rekening met de impact van hun product op het milieu. Daarom leveren ze enkel in bulk en binnen Gent brengen ze de vaten zelfs rond met een bakfiets. Deze vaten bestaan uit 60% gerecycleerd materiaal en kunnen achteraf gewoon naar het containerpark gebracht worden. Ten slotte werkt Dorst voor de levering van zijn ingrediënten zo veel mogelijk samen met lokale Belgische stokerijen. Zo komt het vlierbessensap voor de Cosmopolitan bijvoorbeeld van Pajottenlander.

Waar vind je ze?

Dat de cocktails aanslaan bij het publiek werd meteen duidelijk op het eerste festival waaraan ze leverden. “Copacobana duurt 3 dagen, maar onze vaten waren al na 1 dag op”, lacht Dimi.

Intussen zullen de cocktails van Dorst reeds geschonken worden op events als Beauville, Gent Jazz, Dinner On The Lake, Zebrastraat, Barrio Cantina en RAY. Ook enkele Gentse bars zijn vaste klant. Zo kan je de cocktails van Dorst proeven in Multatuli, Café Ventura, De Republiek (Brugge) en Bavet. Dankzij hun samenwerking met deze laatste, konden ze ook een jaar lang verblijven in hun huidig pand. Binnenkort verhuist Dorst de hele installatie naar Dok Noord, waar ze hun productieruimte en opslagplaats zullen vestigen. Kantoorruimte kregen ze dan weer dankzij The Birdhouse, dat hen selecteerde uit 857 andere start-ups.

Wat brengt de toekomst?

“We willen zo snel mogelijk uitbreiden naar andere cafés en andere steden. We hebben zelfs al een project in Spanje”, zegt Dimi. “Ook met de productie willen we een level hoger schakelen. Zo zetten we volop in op meer automatisering en een betere flow in de productielijn. Daarnaast willen we ook kleine kratjes ontwikkelen voor particulieren. Die zou je dan, net als een kratje wijn van 1,5 of 3 liter in de supermarkt kunnen kopen. We hopen dit tegen volgende zomer in de rekken te krijgen.”

“Ons hoofddoel is om top of mind te worden in de hoofden van organisatoren zodat, wanneer zij op zoek gaan naar iemand voor hun cocktails, wij de eerste zijn aan wie ze denken.” Hiervoor is Dorst geregeld aanwezig op beurzen. Zo stonden ze recent op Venues in Antwerpen en nemen ze volgende maand deel aan Perfect Serve Barshow in Amsterdam.

Toch geven ze zelf toe dat er op marketing-vlak nog werk aan de winkel is. “We willen vooral eerst de productie en distributie op punt hebben”, aldus Dimi. 

Starterstip

“Ik denk dat het belangrijk is om als co-founders altijd goed te blijven praten met elkaar. Een start-up faalt vaak omdat het intern botst. Daarnaast is het een absolute meerwaarde dat iedereen kennis heeft van elk aspect, op die manier kan je elkaars taken overnemen wanneer dat nodig is.”