Betotrace-033-low

Starter van de week: Betotrace geeft betonsector duw richting digitalisering met innovatief platform

OOSTERZELE - Je geeft via je telefoon een bestelling door en aan de andere kant van de lijn noteert iemand die op papier. What could go wrong? Veel, blijkbaar. Of toch in de betonsector. Want er zijn een duizendtal verschillende recepten beton die in elke hoeveelheid kunnen besteld worden. “Zowel langs de kant van het bouwbedrijf, als de kant van de betoncentrales loopt het soms fout”, zegt Thomas De Witte, oprichter van Betotrace: een platform dat fouten helpt vermijden en communicatie efficiënter maakt.

Er wordt ongeveer 13 miljoen kuub beton per jaar geproduceerd in België. Als je al die kubieke meters achter elkaar zou leggen, dan kom je 13.000 kilometer verderop uit. “Ergens in Zuid-Amerika of zo”, zegt Thomas De Witte. Om maar te zeggen: de betonsector in ons land heeft zijn werk. “Het is het meest gebruikte bouwmateriaal. Niet alleen in België, maar in de hele wereld. Het is dus een grote en sterke markt.”

De betonsector digitaliseren

Maar wel eentje die nog erg klassiek werkt. Betotrace heeft de ambitie om met de traditionele manier van werken komaf te maken en de sector de digitalisering in te duwen. “Via ons platform kan een bouwbedrijf eenvoudig doorgeven welk en hoeveel beton ze willen, en waar en wanneer die geleverd moet worden”, legt Thomas uit. “De betoncentrale ontvangt al die informatie meteen mét de juiste parameters. Want een bestelling van beton kan al gauw twintig tot dertig verschillende parameters hebben. Niet verbazend dus dat het fout gaat als je dat via een telefoongesprek doorgeeft.”

 

Het spel wordt op Betotrace niet enkel gespeeld tussen bouwbedrijven en betoncentrales. Er zit een derde belangrijke speler op het platform. Thomas: “De transportbedrijven mogen we niet vergeten. De betoncentrale geeft via het platform aan welk type vrachtwagen nodig is, of er een pomp moet zijn, enzovoort. Zo is het transportbedrijf goed op de hoogte.”

Van het Betotrace-platform bestaat ook een app — een werfleider volgt op die manier makkelijk op of er al beton is besteld voor de volgende fase van de bouw en wanneer die wordt gestort. “Hij heeft alle informatie in zijn broekzak zitten. Die digitalisering zien we al jaren in andere sectoren, maar nu dus eindelijk ook in de betonsector”, klinkt het nog.

De noden zelf gevoeld

Thomas De Witte heeft Betotrace in maart 2021 opgestart met Koenraad Boel. Intussen hebben de eerste gebruikers hun weg naar het platform gevonden. “Zij zijn positief. Ze zien het als een goede oplossing, omdat ze merken dat het de foutenmarge verkleint, efficiënter is en gebruiksvriendelijk”, zegt Thomas. Precies wat de betonsector nodig had. Hoe Thomas zo goed die wonde heeft kunnen helen? “Koenraad en ik zitten al een tijd in het wereldje. We kennen de noden goed omdat we ze zelf gevoeld hebben.”

Met IN2-CONCRETE hebben Thomas en Koenraad namelijk een groothandel in producten voor decoratief beton in Oosterzele. Van machines en gereedschappen om beton mee te bewerken tot producten om het te reinigen en te beschermen: beide heren wéten vanuit hun contacten met centrales en bouwbedrijven wat de spelers in de betonsector nodig hebben, en dus ook hoe het eraan toegaat. Maar dat wil daarom niet zeggen dat de ontwikkeling van Betotrace zonder uitdagingen is verlopen.

“Je begint van nul aan een nieuw product, dat is nooit gemakkelijk. Enerzijds wil je van in het begin de juiste toegevoegde waarde creëren, anderzijds wil je op snel vooruitgaan met het product. De balans tussen die twee is best een uitdaging.”

Met innoveren moet je niet wachten

Maar als ervaren ondernemer zit Thomas niet verlegen om een uitdaging. “Ik ben vroeger nog professioneel snelschaatser geweest. Topsport en ondernemen hebben veel gelijkenissen, de grootste is dat je je in beide gevallen volledig smijt.”

Dat hij met Betotrace een pijnpunt in de markt wegneemt, geeft Thomas veel voldoening. “Dat is toch wat elke ondernemer wil bereiken? Mij geeft het enorm veel energie om te weten dat we iets hebben ontwikkeld dat het leven van andere mensen makkelijker maakt. Dat we met deze tool een klassieke sector kunnen innoveren, is de kers op de taart.”

Thomas gelooft dat die innovatie snel kan gaan, want de markt staat ervoor open. Eind dit jaar hoopt hij in België daarom al de meeste betoncentrales aan boord te hebben, terwijl in Nederland tegen dan de eerste stappen gezet zullen zijn. Want: “Met innoveren moet je niet wachten.”