LIEVEGEM – Na jaren van ervaring bij grote namen als Realo, Showpad en Teamleader, start Sven De Meyere nu zijn eigen bedrijf. Met Calypsus wil hij het voor online marketeers makkelijker maken om hun digitale advertentiecampagnes te monitoren over verschillende platformen heen. “We maken vaak gebruik van zowel Facebook, LinkedIn, Google en andere platformen om onze reclameboodschap te verspreiden. Hierdoor zit de data van deze campagnes heel verspreid. Mijn tool brengt al deze online advertising data samen op één plek.”
Sven De Meyere (31) heeft al heel wat jaren op de teller staan in de digitale communicatiewereld. Zo begon hij zijn carrière bij respectievelijk Wijs en The Reference, twee van de grootste Gentse digitale bureaus. Later maakte hij de switch naar in house communicatie, eerst bij Realo en vervolgens bij scale-ups Showpad en Teamleader. “Ik was er verantwoordelijk voor het uitbouwen en optimaliseren van de corporate website alsook het aantrekken van nieuwe klanten”, legt hij uit. “Sinds anderhalf jaar ben ik gestart als freelance marketing consultant binnen de SaaS-wereld met klanten als TVH, de Vlerick Business School en Combell.”
Steeds hetzelfde probleem
Tijdens zijn werk zag Sven steeds hetzelfde probleem terugkeren: “Online marketeers maken gebruik van verschillende platformen om hun boodschap te verspreiden, maar er bestond tot op heden zo goed als geen efficiënte tool die al deze informatie centraliseert. Hierdoor verliezen ze heel veel tijd. Calypsus lost dit probleem op en brengt al deze data samen in één handige tool.”
Opdeling per segment
Calypsus gaat bovendien nog een stapje verder. De verkregen data kan je opdelen in segmenten. Sven legt uit: “Als een CEO naar jou komt en vraagt: “Hoe loopt onze campagne voor dat product in België?” dan is het soms moeilijk om hier snel een antwoord op te formuleren. Je hebt namelijk op hetzelfde moment campagnes op verschillende platformen in meerdere landen lopen. Vandaag worden deze cijfers vaak nog handmatig in Excel bij elkaar geteld. Met Calypsus kan je daarentegen met 1 klik op de knop specifieke gegevens groeperen en opvragen. Eens de segmenten aangemaakt zijn, blijft de informatie realtime binnenlopen. Omslachtige berekeningen zijn voortaan dus voorgoed verleden tijd.”
Gratis tot eind december
Wie Calypsus graag wil testen, moet er snel bij zijn. Nog tot eind dit jaar is de tool volledig gratis beschikbaar voor iedereen. “Twee weken geleden lanceerden we, intussen zijn er al een 30-tal beta users van over de hele wereld. Onze gebruikers zijn heel uiteenlopend, gaande van een fitnessketen in Azië over webagencies in de US tot enkele Portugese freelancers”, zegt Sven. “Al hun inzichten en feedback gebruiken we nu om het platform verder te optimaliseren.”
Vanaf begin januari wordt er overgeschakeld op betalende licenties. Toch kunnen gebruikers die minder dan 1000 euro per maand aan online advertenties uitgeven Calypsus gratis blijven gebruiken. “Dit zijn vooral de kleinere zelfstandigen. Ik vind dat een tool zoals Calyspus niet hun grootste zorg mag zijn in het marketingbudget en hoop oprecht dat mijn tool hen een klein duwtje in de rug kan geven.”
Bootstrapped
Opvallend is het feit dat Sven de Meyere er bewust voor koos om geen venture capital op te halen, maar volledig bootstrapped zijn bedrijf op te bouwen. “Ik heb geen interesse in een super agressief groeipad. Vanuit mijn consultancy-activiteiten financier ik deze start-up. Op termijn hoop ik hier mijn full time job van te kunnen maken en Calypsus langzaam maar zeker uit te bouwen tot een internationaal succesverhaal”, zegt hij. “Ik wil hiermee aantonen dat het ook anders kan. Je leest tegenwoordig over de ene kapitaalinjectie na de andere, maar ook met een beperkt budget, dat op de juiste manier ingezet wordt, kan je een wereldwijd publiek bereiken.”