Cans_combo

Starter van de Week: 100% plantaardige chocolade van King Monty

GENT – King Monty staat voor 100% plantaardige authentieke Belgische chocolade. De overheerlijke chocolade is lactose- en glutenvrij en volledig vegan. Hiermee speelt het jonge Gentse merk in op de huidige trends, met succes. Zo is King Monty al verkrijgbaar in 8 landen en verzesvoudigde het zijn omzet in de eerste twee jaar. De productie vindt nog steeds plaats in een kelder in Gentse Bagattenstraat. Gezicht achter het vernieuwende chocolademerk is de 29-jarige Frederic Van Laethem.

“Het begon eigenlijk allemaal via mijn vader Jean Van Laethem (65). Hij is oogarts in het Gentse, maar als hobby ging hij op zoek naar gezondere, plantaardige chocolade. Hij liet daarom een chocladeatelier bouwen onder zijn praktijk in de Bagattenstraat en experimenteerde er samen met de beloftevolle chocolatier Sean Bael. Op een dag kwam hij bij mij en zei: ik denk dat ik iets gevonden heb”, vertelt Frederic, die handelsingenieur is van opleiding. “Ik heb toen een businessplan gemaakt en mijn job opgezegd om volledig voor het chocolade verhaal te gaan.”

Montezuma

Frederic doopte de plantaardige chocolade tot ‘King Monty’ en bracht hem in 2017 voor het eerst op de markt. “De naam komt van ‘Montezuma’, koning van de Azteken, waar de Spanjaarden in de 15de eeuw het chocoladebrouwsel ontdekten en introduceerden in Europa”, legt hij uit. “We hebben heel veel geïnvesteerd in een aantrekkelijke branding. Zo zit onze chocolade verpakt in originele blikjes, waar 20 chocoladestaafjes in steken. Handig om af en toe te snoepen. Achteraf kan je de blikjes blijven gebruiken voor thee, kruiden, als balpenhouder,…”

Export

De plantaardige chocolade wordt intussen al verdeeld in een 8-tal landen waaronder de Benelux, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Japan.”Binnenkort staan vermoedelijk ook landen als Australië, Nieuw-Zeeland en Canada op de agenda”, vult Frederic aan. Dit terwijl de productie nog steeds in dezelfde kelder in Gent gebeurt. “Voor de verpakking werken we samen met de beschutte werkplaats Ryhove in Gent.”

Starterstip

“Een tip die ik andere starters kan meegeven is: geloof in je product! Op voorhand dacht ik dat alles veel sneller zou gaan. Ik heb dus heel veel geduld moeten hebben en ben hierbij nooit het geloof in mijn product verloren. Het is heel erg belangrijk dat je er zelf voor de volle 100% achter staat”, aldus Frederic.

De Alpro van de chocolade

De chocolade is zowel te vinden in kleinere speciaalzaken als in verschillende AD Delhaizes. Frederic: “Op termijn zouden we ook bij de andere retailers in de rekken willen geraken.” Het doel voor King Monty is om de omzet vanaf nu jaarlijks te verdubbelen. Dit doen ze onder andere door continu nieuwe producten te ontwikkelen.

“Zo hebben we naast onze 6 smaken ook al een hazelnootpasta en denken we aan zaken zoals hagelslag of drankjes op basis van chocolade. Uiteindelijk zouden we heel graag de Alpro van de chocolade worden”, lacht Frederic. “Net zoals zij heel sterk zijn in alternatieve melkproducten, willen wij marktleider worden in kwalitatieve lactose- en glutenvrije chocoladeproducten.”