GENT – Nu het academiejaar bijna van start gaat, komt ook de ondernemersdroom van vele studenten weer boven. Steeds meer Vlaamse studenten starten tijdens hun studies dan ook met een eigen onderneming. Dat is een van de besluiten van een uitgebreid onderzoek van Gighouse, het digitale matchingplatform tussen freelancers en werkgevers.
Er zijn niet alleen meer (kandidaat-)student-ondernemers, maar ook de interesse om deel te nemen aan evenementen rond ondernemerschap neemt toe. Uit het onderzoek blijkt dat universitaire begeleiding een positief effect heeft op de prestaties van student-ondernemers. De educatieve ondernemingsprogramma’s worden gezien als inspiratiebronnen en ze voorzien studenten van de juiste kennis en vaardigheden om ideeën om te zetten in ondernemende activiteiten. De programma’s kunnen de mentaliteit van studenten veranderen, waardoor de ondernemingsintentie toeneemt.
Onderzoekers ondervonden dat mensen met een bachelordiploma meer zin hebben om te ondernemen dan mensen met een masterdiploma. Daarnaast blijkt dat hoe verder de student gevorderd is in zijn of haar opleiding, hoe groter de ondernemingsintentie is. De intentie zou dan ook voornamelijk hoger liggen bij studenten die geen eerstejaarsstudenten meer zijn en een bedrijfsgerichte opleiding volgen. Hoger onderwijs heeft in ieder geval een grote impact op de ondernemingszin.
Co-curriculaire activiteiten
Co-curriculaire activiteiten die georganiseerd worden door de universiteit kennen ook een positief en significant effect op het aantal student-ondernemers. Activiteiten als stages, coachingprogramma’s en lezingen bieden de studenten de mogelijkheid om een eigen sociaal netwerk op te bouwen, wat een belangrijke succesfactor is voor startende ondernemingen. Anderzijds kan het contact met andere starters een aanzet zijn om zelf een eigen onderneming te starten.