Tibbe-Verschaffel-Planet-B–p8d6t2c5d49lachfj1jepzqy2kr9wlxm36562lmttc

Start-up Planet B haalt €800K op en zet straks de FMCG-wereld op z’n kop 

GENT - De Gentse start-up Planet B heeft één missie: alledaagse producten op een duurzame manier heruitvinden. Dat zien ze groots met Europa als hun speelveld. Om hun ambitieuze plannen te ondersteunen, haalde Planet B maar liefst 800.000 euro op via privé-investeerders, KBC bank en PMV.

Het motto van Planet B klinkt luid en duidelijk: wil je snel gaan; ga alleen; wil je ver geraken; ga samen! Planet B bouwt dan ook volop aan een portefeuille van gezonde brands – gezond voor mens, dier en milieu. Alle producten onder de koepel van Planet B worden ethisch geproduceerd met een minimale impact op de planeet. Intussen telt de start-up reeds twee succesvolle brands en een derde staat klaar voor lancering.

WONDR

Één van deze brands is het aanstormende cosmeticamerk ‘WONDR Care’. Hun uitgebreide gamma aan shampoo bars, facewash bars, shaving bars, … is zacht voor de huid én voor het milieu. Zeep 2.0 of toch net ietsje meer. Alle WONDR-bars zijn 100% zeepvrij en pH-geoptimaliseerd, geformuleerd met een zuiver geweten, zonder overbodige zooi.

Er is ook goed nieuws voor wie niet zo wild wordt van solid bars. Sinds december 2020, zijn de jonge wetenschappers van Planet B volop in de weer met het ontwikkelen van zeeppoeders. Hier voeg je eenvoudigweg een beetje water aan toe en voilà; klaar is je vloeibare handzeep, shampoo, showergel of zelfs conditioner. Met de (financiële) steun van het Vlaio komen de zogenaamde ‘WONDR Liquids’ in juni 2022 al op de markt.

Bambooze

Een andere brand onder de Planet B paraplu is Bambooze: ‘s werelds duurzaamste rietje. Dankzij een uniek productieproces, ogen en voelen Bambooze rietjes heel premium, zijn ze ongelofelijk sterk en vaatwasbestendig. Al meer dan 1000 horecazaken gebruiken de rietjes, gegraveerd met de naam van hun zaak. Je vindt Bambooze rietjes ook bij de meeste supermarkten in België, waaronder Colruyt en Delhaize.

“Tal van impactvolle start-ups kwamen al aankloppen om mee onder de koepel van Planet B te opereren. Zo’n samenwerking heeft veel voordelen. Heel wat mensen kunnen overkoepelend werken per brand, terwijl anderen dan weer specifiek op de brand zelf focussen. Het is dan ook onze droom om samen groot te worden. Want hoe groter we worden; hoe meer positieve impact we kunnen maken” zegt Tibbe Verschaffel, voormalig student-ondernemer van het jaar en CEO van Planet B.

“Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en daar willen wij deel van uitmaken. Maar wij gaan ook verder. Alle Planet B producten moeten echt inclusief zijn; gezond voor mens, dier en planeet.”