Volgens het principe van zelfbediening in een cafetaria, kunnen werknemers aan de hand van een door de werkgever opgesteld plan zelf hun loonpakket samenstellen. In het kader van een zogenoemd ‘cafetariaplan’, krijgen werknemers dan concreet de mogelijkheid om delen van hun ‘klassieke loon’ (percentage van maandelijks brutoloon, bonus, eindejaarspremie,…) om te ruilen voor een ander voordeel die hen meer voldoening geeft. Voorbeelden van dergelijke voordelen zijn ruim: extra vakantiedagen, terugbetaling van pensioensparen, ziekteverzekering voor gezinsleden, fietslease, multimedia,…
Win-win voor zowel werkgever als werknemer
“De invoering van een cafetariaplan leidt tot een win-win situatie voor werkgever en werknemers”, legt co-founder Maura Nachtergaele uit. “Enerzijds staat de keuzevrijheid van de werknemer centraal. Werknemers worden aangemoedigd om (binnen het assortiment aangeboden door de werkgever) de voordelen te kiezen die het best aansluiten bij hun persoonlijke levenssfeer. Daarenboven kunnen werknemers ook voordelen kiezen met een fiscaal voordelige behandeling.”
“Anderzijds betekent de invoering van een cafetariaplan het sluitstuk van een modern loonbeleid voor de werkgever”, vervolgt Nachtergaele. “De werkgever profileert zich immers als een geëngageerde en interessante partij die oog heeft voor de persoonlijke noden van zijn of haar werknemers. En net door in te spelen op die individuele noden, kan men verwachten dat het engagement en de motivatie van de werknemer de hoogte in gaat! Het mag dan ook niet verrassen dat in tijden van de ‘war-for-talent’ deze employer branding het verschil kan maken. Daarboven is de opzet van een cafetariaplan een kostenneutrale operatie voor de werkgever. Het budget in het cafetariaplan is immers een omzetting van ‘klassiek loon’ die de werkgever hoe dan ook diende te voldoen.”
Ituïtieve tool voor kmo’s
Uit het marktonderzoek dat de jonge start-up Payflip heeft uitgevoerd in 2020, blijkt dat de vraag naar cafetariaplan services op maat van kmo’s alsmaar meer toeneemt. Filip Van Doninck: “Kmo’s zijn er zich van bewust dat een ‘slim verloningsbeleid’ een van dé wapens is om de war-for-talent te winnen tegenover multinationals. Ze voelen zich echter amper geholpen door hun klassieke adviseurs in de zoektocht naar een geoptimaliseerd loonpakket: de digitale tooling en prijzen van juridisch advies hieromtrent zijn niet op maat van kmo’s.”
De missie van Payflip is dan ook om een dergelijk advies rond smart reward technieken betaalbaar te maken voor kmo’s. In dit kader lanceert Payflip daarom deze maand haar eigen kmo cafetariaplan tool. De intuïtieve en aantrekkelijke tool hanteert klare taal, voorziet in een do-it-yourself onboarding van de klant en een integratie met zijn/haar sociaal secretariaat. Eerder lanceerde Payflip ook al tools rond winstpremie en loonbonus.
Meer informatie: https://payflip.be