Vanaf eind september kunnen kinderen van 7 tot 12 jaar in 10 Vlaamse steden lessen volgen om te leren programmeren en computationeel te denken. Het doel van CodeFever, de Gentse start-up achter dit initiatief, is van kinderen digitale ‘creators’ te maken in plaats van enkel ‘users’, een belangrijke nuance in deze snel digitaliserende maatschappij. In het buitenland staat kinderen leren programmeren al hoog op de agenda. Met CodeFever hebben nu ook Vlaamse kinderen de kans zich digitaal creatief te ontwikkelen.
“De digitalisering van de maatschappij brengt met zich mee dat programmeren in de toekomst even belangrijk wordt als kunnen lezen of schrijven. CodeFever biedt, ondersteund door een team van professionele lesgevers het antwoord in Vlaanderen: programmeren ofwel coderen op kindermaat, met aan de eindmeet genoeg vaardigheden om grotere projecten tot een goed eind te kunnen brengen”, legt Katelijne Duerinck, een van de initiatiefneemsters, uit.
CodeFever start vanaf eind september met een eigen, uniek lessenpakket dat de kans biedt de basistechnieken van het programmeren onder de knie te krijgen. Het project werkt met een semestersysteem met een eerste cyclus van september tot december, bestaande uit 10 lessen waarbij kinderen worden ondergedeeld in kleine groepjes per leeftijds- en kenniscategorie. Na het vervolledigen van de eerste lessenreeks, gaan de kinderen over naar de volgende cyclus uit het leertraject. “We leren kinderen in de eerste plaats computationeel denken en werken met algoritmes. Alle belangrijke basisbegrippen als opeenvolging, iteratie, keuzes, variabelen… staan op het leerprogramma. Na de basisvaardigheden komen lesmodules als ‘maak je eigen game’, ‘bouw je eigen app’, ‘je eigen website’, het programmeren van robots (robotica), … aan bod,” geeft Katelijne nog mee. De lesmodules zijn volledig op maat van kinderen uitgewerkt en hebben een hoge funfactor.
De tien steden waarin CodeFever in z’n eerste fase wordt uitgerold zijn Gent, Aalst, Brugge, Genk, Hasselt, Leuven, Antwerpen, Brussel, Kortrijk en Mechelen. De lessen gaan door in de gebouwen van de plaatselijke Hogescholen. Zij sprongen graag mee op de kar:
Martine Van Audenrode, voorzitter van de opleiding toegepaste informatica van de HoGent, is ervan overtuigd dat de nood om kinderen te leren hoe computers werken en denken, hoog is: “Digital natives, de analfabeten van de toekomst? Met de verandering van onze maatschappij waarin ‘internet of things’, ‘bring your own device’ en ‘IT as a service’ steeds belangrijker worden en jongeren van kleinsaf opgroeien met tablet/pc/internet/etc.. is de nood groot dat deze kinderen leren communiceren met computers, en inzicht krijgen in hoe ze werken en denken. Een basis “leren programmeren” is een vaardigheid dat elk kind zou moeten leren in onze digitale maatschappij. Kinderen kunnen dit perfect aanleren, stap voor stap van in de basisschool. Wij stimuleren het CodeFever-initiatief omdat onze digitale toekomst in handen ligt van deze generatie en ‘vroeg begonnen is half gewonnen’!”