Tijdens de zomer van 2019 staan Colin Deblonde (22) en Lucas Moreau (22) aan een oubollige drankautomaat in het Centraal Station van Antwerpen, kijkend naar een fris flesje Ice Tea. Met een drinkfles in de hand realiseren ze zich de absurditeit van een frisdrank nog altijd in plastic flesje of blik te moeten kopen, terwijl een drinkbus overal gevuld wordt met water.
Uit onderzoek blijkt dat de afvalberg van dagelijks 1,3 miljard verpakkingen gepaard gaat met een overvloed aan watertransport, aangezien frisdrank voor 80% uit water bestaat. Bovendien is het grootste aandeel van deze suikerdranken bijzonder ongezond.
Limonade met kraantjeswater
Een jaar later, versterkt door mede-oprichters Lukas Marivoet (21) en Mathijs Vanacker (23), is Dripl geboren, een ‘refillutionair’ limonademerk. De Dripl refill point is een kleine frisdrankfabriek die ter plaatse limonade produceert op basis van gefilterd kraanwater en een smaakconcentraat. Het toestel biedt vier verschillende smaken of gewoon (spuit)water aan. Tot het assortiment van Dripl behoren suikerarme en natuurlijke limonades zoals gember-limoen en ijsthee. Je zet je glas of drinkfles neer, kiest je lievelingssmaak, en tapt het gekozen volume.
Slimme machine
Met zijn slimme technologie behoort Dripl Refill Point tot de volgende generatie vending toestellen. Co-founder Colin Deblonde: “We verzamelen alle verkoopsdata tot op de druppel. We kunnen op elk moment de live status van elke refill point nagaan.” Het softwareplatform, dat door Dripl zelf ontwikkeld werd, stuurt automatisch een melding wanneer er een smaakcapsule vervangen moet worden.
Kleine frisdrankfabriek
Met de kleine frisdrankfabrieken introduceert het Dripl team een nieuwe manier van limonade consumeren. “Met de frisdrankautomaat 2.0 en een eerste financieringsronde, zijn we klaar om deze industrie te heruitvinden. Deze markt is vandaag een duopolie, waar beide giganten een vastgeroeste visie hebben”, vertelt Colin Deblonde.
“Er is nood aan een innovatief totaalconcept, dat inspeelt op wat de eindgebruiker écht wil: een gezonde en lekkere limonade met een zo klein mogelijke klimaatimpact.”
“We combineren enkele overheersende consumptietrends: die van gezonder leven, evoluerende smaakvoorkeuren, eco-bewustzijn en gebruiksgemak. Dit betekent dat we zowel een food-, hardware- en softwarestart-up in één zijn. Dat maakt het extra uitdagend, maar ook eens zo fantastisch wanneer de puzzelstukken in elkaar vallen”, aldus Colin Deblonde.
Vertienvoudigen
Tegen eind 2020 heeft Dripl tien toestellen actief. De start-up is na een jaar intensief marktonderzoek, ontwikkeling en testen, klaar om op te schalen. Het team wordt hierbij ondersteund door Start it @KBC.
Dripl richt zich in eerste instantie tot bedrijven. “Werkgevers willen op de werkvloer een gezond en smakelijk alternatief voor de klassieke frisdranken”, licht Colin Deblonde toe. “Met een op punt gezet product, nieuwe smaken en vers geld zijn we klaar voor de volgende fase. In 2021 willen we vertienvoudigen met 100 toestellen in the field. Daarna hebben we Europa in het vizier.”