thumbnail_IMG_8474

Start-up Djar verkent nieuwe markten

GENT/DRONGEN – De start-up Djar uit Drongen staat gekend als een fast-served en gezond food concept dat geleverd wordt op het werk of op (bedrijfs)evenementen. Het laat de collega’s genieten van gezond en lekker eten. Ook voor een trouwfeest, tuinfeest of communie kan je bij hen terecht. Verrassende, gezonde en funky gerechtjes in een jar! Net als vele anderen kon Djar niet aan de huidige crisis ontsnappen. Zaakvoersters Danielle Verhulst en Alison Vanrenterghem gingen op zoek naar oplossingen en kwamen met heel wat nieuwe concepten voor verschillende markten.

“Toen op 18 maart België in lockdown ging en vele bedrijven de deuren sloten had ik wel even een stresske“, aldus Verhulst. Aangezien het oorspronkelijk concept van Djar zich vooral focust op de B2B markt, kwam hun verkoop volledig stil te liggen en werden bestellingen en events massaal geannuleerd. “Met DJAR besloten we om ons eventjes terug te trekken en geen overhaaste beslissingen te nemen. Ik moet eerlijk zeggen dat er toch wel wat paniek was in mijn hoofd. Vooral de onzekerheid deed me geen deugd en gaf me een angstig gevoel.”

Danielle en Alison zagen dit niet als een gemiste kans, integendeel: “We focusten ons op de positieve kant van het verhaal. In het begin nam ik de tijd om achterstallig werk in te halen en nam de website onder handen. Ik bleef actief op social media en probeerde de mensen thuis te inspireren met onze gerechtjes.”

Van B2B naar B2C

Daarna ging het duo volop nieuwe markten ontdekken. “Onder het motto “we moeten allemaal eten, dan maar beter gezond” stelden we een receptenboekje samen met 30 pagina’s vol gezonde recepten en bijhorende tips & tricks om zelf aan de slag te gaan, waarrond we enkele posts maakten op social media kanalen zoals LinkedIn en facebook”, zegt Danielle Verhulst. Met meer dan 270 reacties en downloads van dit receptenboekje, werd al snel duidelijk dat er een plaats in de markt was voor het concept van Djar. “We lieten ons B2B verhaal eventjes links liggen. Er werd meer focus gelegd op particulieren, op zich een interessante piste die ons in het verleden al vaak bezig hield.”

 

Apérobox en brunchbox

Danielle en Alison gingen meteen aan de slag door leuke concepten te bedenken en nieuwe creaties te ontwikkelen in de keuken. Uiteraard djar-getint. Zo kwamen ze in een mum van tijd op de proppen met hippe samengestelde boxen, zoals de ‘Hello Friday Apérobox’ en brunchboxen voor Pasen. “Het was natuurlijk wat tasten in het duister maar al snel werd ons idee op heel wat enthousiasme onthaald. Binnenkort verrassen we de mama’s en papa’s met onze brunchbox voor moederdag en vaderdag.”

Duurzame samenwerkingen

Duurzaamheid is één van de waarden waarop Djar sterk inzet, daarom krijgen de klanten als extraatje een receptenbundel bij hun box om de jars te hergebruiken. De glazen jars zijn bovendien heel erg instagrammable en aantrekkelijk.

Djar bundelt voor deze boxen de krachten met verschillende lokale ondernemers. Ze gingen een samenwerking aan met onder andere Callas Confiture, Jusré, VALI, Dorst, Davai Dumplings, La vie est belle,…

Logistieke uitdaging

Ondertussen werden er meer dan 350 boxen verkocht. “Hiermee hopen we toch break-even te draaien in deze maanden die normaal volgeboekt zijn met events en leveringen bij bedrijven. De boxen worden in een recordtempo verkocht, maar toch is het B2C luik aanpassen. Er kruipt veel energie en tijd in en logistiek blijft het een uitdaging.”

“De positieve feedback geeft ons een boost om ons keihard te blijven inzetten. Hierbij verliezen we zeker niet onze B2B klanten uit het oog, ook zij kunnen op ons rekenen om hun medewerkers te verrassen met één van onze boxen”, besluit Verhulst.