GENT – Creative Therapy is een Gentse start-up die de hoogtechnologische spelmat Matti ontwikkelde. Matti maakt revalidatieoefeningen bij de kinesist leuker en dankzij de in de mat geïntegreerde druksensoren krijgen kinesisten meer data over de oefeningen die hun patiënten uitvoeren. Om Matti verder te ontwikkelen ging Creative Therapy op zoek naar 60.000 euro financiering via WinWinner. Uiteindelijk haalde Creative Therapy bij 12 investeerders in totaal 75.000 euro aan win-winleningen op, een kwart meer dan het oorspronkelijke doelbedrag.
Matti is een interactieve, drukgevoelige spelmat voor revalidatietherapie. De toepassingsmogelijkheden van de mat zijn erg breed, van kinderen met coördinatiestoornissen tot ouderen die oefeningen moeten doen om aan een prothese te wennen. Vóór Creative Therapy met een eerste versie van hun product op de markt konden komen, was er heel wat onderzoek nodig. De jonge onderneming kreeg hiervoor op technologisch vlak steun van de UGent. Daarnaast investeerden ook VLAIO, imec.istart Fund en BlueHealth Innovation Fund al in de start-up.
Belangrijke hefboom
“Voor de productie van een eerste, werkende versie van Matti gingen we op zoek naar meer financiering”, vertelt Arno Penders, medestichter van Creative Therapy. “We kozen voor een campagne bij WinWinner omdat we dan een beroep konden doen op de ervaring en expertise van de onderneming en omdat we dan ook heel wat zaken uit handen konden geven, zoals het opstellen van een informatienota. De campagnepagina bleek een belangrijke hefboom om potentiële investeerders te benaderen. Op één pagina vinden potentiële financiers alle info over je project. Het was geen verkoopcampagne, maar een waar-staan-we-voor-campagne. Wij konden focussen op het verspreiden van onze visie, terwijl WinWinner voor de technische en legal omkadering zorgde.”
Investeerders worden ambassadeurs
Dankzij de opgehaalde funding kan Creative Therapy een kinesist en een full stack developer aannemen die bijdragen tot de verdere ontwikkeling van Matti. “De investeerders zijn ook echte ambassadeurs die meedenken om Creative Therapy verder te doen groeien”, besluit Arno. “We houden na de campagne ook contact met 2 business angels, van wie 1 via de WinWinner-campagne.”