Standaard Boekhandel surft mee op populariteit van "Thuis"

simonneTerwijl in de retail het mantra vroeger luidde “locatie, locatie, locatie”, is dat nu eerder “beleving, beleving, beleving” geworden.  Winkels die nog voornamelijk klanten proberen te lokken met doorstreepte prijzen, zullen het niet lang meer volhouden. Want waarom zouden klanten die louter naar de laagste prijs op zoek zijn, zich nog verplaatsen, als ze vanuit hun luie zetel met de laptop of de tablet op de schoot alle prijzen kunnen vergelijken. Dat doen ze enkel nog als ze een “wow”-ervaring krijgen.  Standaard Boekhandel, met hoofdzetel in Sint-Niklaas,  gaf hen die op zaterdag 30 mei in de winkels in Aalst en Mechelen middels een signeersessie met Marleen Merckx en An Vanderstighelen, de actrices die in de mateloos populaire soap “Thuis” eerst boezemvriendinnen waren, maar nu moeder en dochter blijken te zijn.

“Wij zetten al langer in op beleving”, legt marketing manager Sophie Jonckheere van Standaard Boekhandel uit. “En daarbij proberen we kort op de bal te spelen. Het zou zonde zijn om niet te proberen een graantje mee te pikken van de mateloze populariteit van Thuis.”

Dezelfde redendering geldt voor de Gentse uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts, die al herhaaldelijk in het nieuws kwam met boeken waar eerder niemand had aan gedacht, zoals biografieën van jonge sporters. Nu gaf de uitgeverij in samenspraak met de scenarioschrijvers het boek (On)gewenst uit, dat het hele verhaal over de verzwegen zwangerschap en bevalling van Simonne Backx uit de doeken doet.

“Wij hebben het aangedurfd om boeken met een extra verhaal naast de serie aan te bieden”, zegt Kim Van Kerckhoven, “en daar is duidelijk een publiek voor.”

“Aan de opkomst in de winkels in Aalst en Mechelen hebben we in ieder geval kunnen zien dat een initiatief zoals de signeersessie met de beide soapactrices heel wat mensen echt aanspreekt”, zegt Sophie Jonckheere nog. “Op die manier hebben we hen een onvergetelijke ervaring aangeboden die ze niet op het web kunnen vinden. Iets dat bij de echte fans kriebels in de buik oplevert en aan de ribben blijft kleven. Voor ons is dat onversneden customer experience. We willen blijven inzetten op een goede mix van onlineverkoop en verkoop in de fysieke winkels. Beleving aanbieden in de winkel is daarbij een must.”