GENT — Sprints&Sneakers België is het nieuwste Belgische growth marketing agency, en start meteen met jaren ervaring en kennis. Dat doen ze dankzij de samenwerking tussen Sprints&Sneakers, top agency uit Amsterdam, en &KOO, het Gentse creatief ondernemersplatform van marketing- en communicatie-experten.
&KOO werd opgericht in 2015 in Gent. Het netwerk, dat toebehoort tot de Cronos groep, bestaat uit 20 marketing & communicatie bedrijven waaronder sinds kort ook Sprints&Sneakers. Dit growth marketing agency helpt bedrijven met hun groei. Head of growth Simon Meers legt uit: “Onze growth hackers geven bedrijven een boost door in house bij de klant zaken als (digitale) marketing, sales en product onder de loep te nemen. Dit doen ze in zogenaamde ‘sprints’ waarbij ze telkens 10 dagen per maand een aantal acties ondernemen om bepaalde KPI’s te verbeteren.”
Aan de slag met data
Sprints&Sneakers start altijd vanuit de beschikbare data in een bedrijf. Simon: “De verschillende data worden verzameld in een overzichtelijk dashboard. Samen met de klant kijken we wat hun conversie is en hoe we deze kunnen verhogen. Per actie die we doen, zien we op die manier ook meteen wat de ROI was.”
“Maandelijks hebben we ook een strategische meeting met de klant. In tegenstelling tot traditionele marketing, waar vaak een campagne voor drie maanden wordt opgezet en pas op het einde gekeken wordt wat de resultaten zijn, gaan wij juist heel kort op de bal spelen door elke actie meteen op te volgen.”
Lange termijn
Ten slotte benadrukt Simon dat ze bij Sprints&Sneakers vooral op lange termijn werken. “Wij kennen natuurlijk ook de verschillende trucjes om snel klanten binnen te halen, maar voor ons is het belangrijk dat de bedrijven echt duurzaam groeien. Daarom werken we ook meestal met contracten van een jaar.”
“We werken voornamelijk voor start-ups omdat zij vaak technologisch zeer sterk staan, maar ook corporates behoren tot onze klantenportefeuille. Bij hen focussen we eerder op innovatie”, geeft Simon mee. Een van hun huidige klanten is de digitale klantenkaart Joyn. “We bouwen voor hen een user database waardoor we per doelpubliek gerichte acties kunnen ondernemen. Op die manier willen we zorgen voor meer engagement bij de gebruikers van de app.”
Growth marketing op de kaart zetten
Sprints&Sneakers heeft al heel wat kennis opgebouwd rond dit thema. Dankzij de samenwerking met &KOO brengt het deze expertise nu naar de Belgische markt. “In Nederland staan ze al veel verder en wordt growth hacking veel meer toegepast door bedrijven. Met Sprints&Sneakers België willen we in de eerste plaats growth marketing en hacking ook in België op de kaart zetten en uiteindelijk dé referentie worden hiervoor”, vertelt Simon. “Als bedrijf willen we daarnaast groeien van de huidige 4 mensen in België, naar een 12-tal personen tegen het einde van volgend jaar.”