Spott: wereldprimeur voor product placement

0000000000000000000000000000000000000000000000spott

Met Spott, de nieuwe innovatieve app van het in 2014 opgerichte Aalsterse bedrijf Appiness, kunnen VRT- en VTM-kijkers sinds vorige week met één klik op hun smartphone aankopen wat ze op hun tv-scherm zien. Dankzij de revolutionaire technologie kan Spott voorwerpen op televisie herkennen en ze onmiddellijk linken aan bijhorende webshops om de items aan te kopen.

Spott herkent op basis van het geluid naar welk programma de gebruikers kijken, zowel rechtstreeks als uitgesteld. Die kunnen dan op hun smartphone rode bollen zien verschijnen die aanduiden welke producten te koop zijn. Ze krijgen ook het merk te zien en weten meteen ook hoeveel een product kost. Ze worden doorverwezen naar de desbetreffende onlinehsop.

Spott is een wereldprimeur die werd bedacht door Jonas De Cooman (rechts op de foto) en Michel De Wachter (links) die met hun bedrijf Appiness  inspelen op het gegeven dat wat mensen op televisie zien hen vaak inspireert tot een aankoop. Bekende voorbeelden zijn in dit verband bepaalde jurkjes die door koningin Mathilde of door Kate Middleton werden gedragen en die zich plots mochten verheugen in een enorme stijging van de verkoopcijfers.

Met Spott kwam Appiness, dat ondertussen 1.100.000 euro kapitaal ophaalde  in het verleden op de shortlist voor de IBC Award en behaalde het de eerste plaats op de Chicago Booth Global New Venture Challenge. Dit jaar nam Appiness  ook deel aan de MipTV beurs in Cannes en Sprockit Glory in Las Vegas. Daar is Appiness begin april uitgeroepen tot één van de top vijf startups.
“Met Spott brengen we een uniek product op de Belgische markt, waarmee de consument kan kopen wat hij op het scherm ziet”, zeggen Michel De Wachter en Jonas De Cooman. Vanaf 16 mei zal Spott ook beschikbaar zijn op Android.
Meer info op http://www.spott.it.