Met Spott, de nieuwe innovatieve app van het in 2014 opgerichte Aalsterse bedrijf Appiness, kunnen VRT- en VTM-kijkers sinds vorige week met één klik op hun smartphone aankopen wat ze op hun tv-scherm zien. Dankzij de revolutionaire technologie kan Spott voorwerpen op televisie herkennen en ze onmiddellijk linken aan bijhorende webshops om de items aan te kopen.
Spott herkent op basis van het geluid naar welk programma de gebruikers kijken, zowel rechtstreeks als uitgesteld. Die kunnen dan op hun smartphone rode bollen zien verschijnen die aanduiden welke producten te koop zijn. Ze krijgen ook het merk te zien en weten meteen ook hoeveel een product kost. Ze worden doorverwezen naar de desbetreffende onlinehsop.
Spott is een wereldprimeur die werd bedacht door Jonas De Cooman (rechts op de foto) en Michel De Wachter (links) die met hun bedrijf Appiness inspelen op het gegeven dat wat mensen op televisie zien hen vaak inspireert tot een aankoop. Bekende voorbeelden zijn in dit verband bepaalde jurkjes die door koningin Mathilde of door Kate Middleton werden gedragen en die zich plots mochten verheugen in een enorme stijging van de verkoopcijfers.