AALST – Appiness, het bedrijf achter de applicatie Spott, heeft zijn Amerikaanse concurrent Spylight Inc overgenomen. Beide bedrijven gaan verder onder de naam SpottTM. Zo wordt meteen de grootste markt rond product placement betreden.
“2017 was het jaar waarin SpottTM kon doorbreken. We kregen lokale erkentenis als start-up van het jaar door DataNews, kenden een internationale groei met nieuwe kantoren op drie continenten en kregen lovende feedback van partners en gebruikers”, zegt Jonas De Cooman, ceo van SpottTM. “2018 moet het jaar zijn waarin we internationaal kunnen groeien.”
Spylight Inc uit Hollywood heeft globale contacten met grote filmstudio’s en is al vier jaar actief in de sector. SpottTM bundelt nu de kennis van het Amerikaanse bedrijf met de technologie van Appiness. “We hebben er voor de Amerikaanse markt ineens een topteam bij met een enorm netwerk bij de studio’s in Los Angeles. We kijken er dan ook naar uit om samen nog een versnelling hoger te gaan om de markt van interactieve video content te claimen”, aldus Michel De Wachter, ceo van SpottTM.
Internationale expansie
Spott werd in oktober 2016 gelanceerd. De applicatie herkent naar welk televisieprogramma iemand kijkt en pikt er de producten of objecten uit die in de database staan. Gebruikers kunnen zo worden doorgestuurd naar een webshop waar diezelfde artikelen gekocht kunnen worden. Met 170.000 downloads van de app, 7 miljoen impressies, 37 miljoen producten in de database en 10.000 minuten aan content die per maand interactief worden gemaakt, kwam SpottTM al snel in het vizier van de buitenlandse markten.
Intussen beschikt het bedrijf over vestigingen in Aalst, Londen, Lissabon, Rio de Janeiro, São Paulo en Los Angeles.