Spendless kantoor (1)

Spendless optimaliseert 10 jaar de indirecte kosten van bedrijven

OUDENAARDE - Spendless helpt kmo’s en grote ondernemingen onafhankelijk in de monitoring en optimalisatie van hun indirecte kosten. Het Oudenaardse bedrijf bestaat deze maand 10 jaar. In die tijd evolueerde Spendless van een telecomadviseur en aanbieder van de monitoringstool myTelecom naar een indirect spend adviseur en aanbieder van meerdere monitoringstools.

Huidige zaakvoerder en IT’er van achtergrond Kevin Vanden Hautte kreeg in 2011 de opdracht van Piet Vagenende (zaakvoerder Cartridge Power) een platform te maken om de telefoniekosten in kaart te brengen. “De kosten bleven maandelijks stijgen, maar ik had geen flauw benul waar deze stijgingen vandaan kwamen. Uit de papieren facturen vond ik mijn antwoorden ook niet”, aldus Piet Vagenende.

Het platform myTelecom wordt ontwikkeld en gedurende de jaren heen steeds meer uitgebreid met nieuwe tools en rapporteringsmogelijkheden. “Dit was een evolutie die nooit stil stond. Ons doel was ook om onze tool aan te passen naar de noden van klant. Wat resulteerde in een steeds innovatiever platform waarbij de klant met een paar klikken zijn factuur kon bekijken”, zegt Kevin Vanden Hautte.

Ook andere kosten in kaart brengen

Na de eerste positieve evaluaties van het Telecom Expense Management (TEM) platform en de gerealiseerde besparingen, besluiten ze het platform myTelecom te commercialiseren en bedrijven te adviseren in hun telecomkosten. Enkele jaren later breidde Spendless de bestaande aanpak uit naar nieuwe kostenposten. Na de succesvolle pilotprojecten bij bestaande klanten en het creëren van een database van indirecte kosten en condities, stellen ze voortaan een no cure no pay audit voor aan nieuwe bedrijven.

Vandaag adviseert Spendless onafhankelijk kleine, middelgrote en grote ondernemingen in de mogelijkheden van meer dan 32 indirecte kosten.

 

Van 20 naar 264 terugkerende klanten

In het eerste jaar kreeg Spendless het vertrouwen van 20 bedrijven; 15 daarvan zijn vandaag nog steeds klant. Het totaal staat intussen op 264 terugkerende klanten. Spendless monitort voor die bedrijven periodiek verschillende indirecte kosten met als doel proactief optimalisatiemogelijkheden voor te stellen.

Spendless start elke nieuwe samenwerking met een doorlichting van de klasse 61 van de boekhouding (de meeste indirecte kosten worden hier ingeboekt) om zicht te krijgen op alle kosten en een plan van aanpak te bepalen. Ze analyseren en optimaliseren vervolgens alle data en kosten in detail en garanderen een besparing te realiseren voor elke onderneming. Dit bij de huidige en/of een nieuwe leverancier.

Klanten bespaarden in 2021 meer dan 6 miljoen euro

Naast de 264 terugkerende klanten, heeft Spendless in 2021 een éénmalige besparingsaudit uitgevoerd voor 54 bedrijven goed voor een uitgevoerde besparing van in totaal meer dan 6 miljoen euro per jaar.