GENT – Vandaag viert het Gentse softwarebedrijf Sofico, gespecialiseerd in leasing en fleet management, haar 30ste verjaardag. De markt van nabij opvolgen, trends ontdekken en die mee integreren in de strategische plannen van het bedrijf, zijn de sleutels tot het succes. Het bedrijf startte in 1988 met vier werknemers en één Belgische klant. Vandaag is Sofico een wereldspeler van formaat met 250 medewerkers, kantoren in acht landen en 1.500.000 contracten wereldwijd bij klanten met 22 verschillende nationaliteiten.
De sector van de autoleningen en -leasing bevinden zich vandaag op een kantelpunt gezien de snelle evolutie naar connected, autonome, gedeelde en elektrische voertuigen. Waar het oorspronkelijke doel van fleetmanagementsoftware was om assets zo efficiënt mogelijk te beheren teneinde de laagst mogelijke bedrijfskosten te realiseren, is de huidige missie er een om nieuwe technologieën aan te wenden als katalysator zodat Sofico’s klanten de beste reiservaring voor hun klanten kunnen creëren. Denk dan maar aan autodelen, peer-to-peer verhuur, ride-hailing en fietsverhuur.
Gémar Hompes, managing director van Sofico, omschrijft het als volgt: “De wereld van autofinanciering en leasing onderging de voorbije vijf jaar een heuse verschuiving, van eigenaarschap naar gebruik. Het gaat dus niet langer om het voertuig zelf, maar om de bestuurder, en zijn of haar beleving.”
Van jaren tot minuten
Als reactie hierop vinden autofabrikanten zichzelf opnieuw uit als aanbieders van mobiliteitsdiensten door ophaal-, bezorg- en conciërgeservices of peer-to-peer-sharing, allemaal gericht op een verbeterde ervaring voor de chauffeur. Tegelijkertijd willen wagenparkbeheers- en leasemaatschappijen het gebruik van de voertuigen in hun vloot met verschillende intensiteit beheren: van jaren tot minuten. Naast langetermijnproducten bieden ze hun fleetklanten kortetermijnverhuur, autodelen en ridesharing aan.
“Het is voor Sofico van strategisch belang deel te nemen aan en initiatieven te ondersteunen voor duurzame gedeelde mobiliteit. We willen ten allen tijden de juiste partner blijven voor bedrijven die graag instappen in dit nieuwe multimodale mobiliteitsverhaal”, aldus Hompes.
Hybride platform
Met het oog op eerdergenoemde trends in de branche heeft Sofico het productaanbod voor Miles uitgebreid tot een hybride platform met Miles.next. Deze aanpassing zorgt ervoor dat klanten handig kunnen inspelen op nieuwe opportuniteiten in de markt.
Piet Maes, CTO van Sofico, legt uit: “In 2018 startte Sofico de eerste klantprojecten op basis van Miles.next om web en mobiele apps te implementeren. In 2019 ligt onze focus op het helpen van onze klanten om abonnementsmodellen en autodelen te beheren, multimodale mobiliteitsdiensten samen te voegen en data-gestuurde besluitvormingsondersteuning te implementeren dankzij ons Miles.next-platform.”