social

Social media ambassadors, ook nuttig voor KMO’s

Als Eline De Munck haar nieuwe schoenen op Instagram gooit, reken dan maar dat honderden meisjes naar datzelfde paar op zoek zullen gaan. Ook kleinere bedrijven zouden van deze techniek gebruik kunnen maken, vinden ze bij online marketingbureau Authority. Daarom werkte het samen met de start-up Social Seeder een social media ambassadorship-programma op maat van KMO’s uit.

Vertel eens, hoe werkt het?

Alexander Schmitt, zaakvoerder Authority: “Social Seeder heeft een tool ontwikkeld om via sociale media op zoek te gaan naar merkambassadeurs, mensen die een product of bedrijf genegen zijn en bereid zijn om via hun sociale media verhalen over dat merk de wereld in te sturen. Oorspronkelijk is de tool gemaakt voor grote ondernemingen, maar wij zien ook potentieel voor de KMO’s. Als zaakvoerder heb je niet altijd vat op wat er online over je merk gezegd wordt, dankzij Social Seeder zit je mee aan het stuur. Zodra je nieuwe info over je merk hebt gepost, krijgen je ambassadeurs een melding, waarna ze met een druk op de knop de content kunnen delen. Je krijgt zo een zeer krachtige vorm van digitale mond-aan-mondreclame. Het effect ervan kan je bovendien makkelijk meten. Je kunt zien welk bereik de ambassadeurs voor je onderneming gecreëerd hebben.”

Kan elke ondernemer ermee aan de slag?

“Twee voorwaarden moet je vervullen voor je met social seeder aan het werk kunt: enerzijds heb je voldoende interessante en authentieke verhalen over je merk nodig en anderzijds moet je mensen rond je verzamelen die over je merk willen vertellen. De meeste bedrijven stellen die vraag eerst aan hun eigen medewerkers. We merken dat veel werknemers bereid zijn om ambassadeur te worden en zo een steentje bij te dragen aan de marketing van het bedrijf. Nog krachtiger wordt het natuurlijk als je ook klanten en leveranciers kunt overtuigen om ambassadeur te worden. Dat proberen we onder meer te doen via incentives. Nieuwe ambassadeurs krijgen dan bijvoorbeeld een preview op bepaalde producten of kunnen als VIP naar een event komen.”

Social Seeder

Dat lijkt heel arbeids- en tijdsintensief?

“Dat klopt, en dat zeggen we ook aan ondernemers die ermee willen starten. Ambassadeurs werven gaat niet vanzelf. De impact van social media ambassadorship laat zich bovendien pas op de lange termijn voelen, net zoals dat bij andere vormen van content marketing het geval is. Voor bedrijven die op korte termijn een oplossing voor een acuut, commercieel probleem willen, zal dit niet werken. Dan kan je beter aan de slag gaan met betalende campagnes, bijvoorbeeld via Google Adwords.”

Zullen we meer en meer van die social media ambassadors zien opduiken?

“Daar kan je van op aan. Contentmarketing staat nog altijd in zijn kinderschoenen. Bedrijven zetten vandaag nog veel in op dure pushcampagnes, waarbij ze zelf een boodschap aan hun consumenten opdringen. Maar je ziet dat consumenten dat voorgekauwde verhaaltje niet langer pikken. Ze willen zelf bepalen wat ze leuk vinden, en liefst van al authentieke verhalen. Tegelijk stellen we vast dat bedrijven minder afhankelijk van al die dure campagnes willen zijn. Het effect ervan smelt immers weg zodra ze ermee stoppen. Social media ambassadorship kan volgens mij samen met content marketing en zoekmachineoptimalisatie hierop een antwoord bieden. Dit wil niet zeggen dat klassieke online advertenties op termijn zullen verdwijnen, wel zullen ze gerichter worden ingezet. Als directe actie nodig is.”

button authority

 

Logo-Authority_LowResWe ondersteunen KMO’s met onze digitale marketing expertise. We verbinden onze eigen groei aan die van onze klanten. Contacteer ons via info@authority.agency of 0493/241800