Twee jaar terug lanceerde Alan de eerste digitale ziekteverzekering in België als alternatief voor de traditionele verzekeringsmaatschappijen. “Het Belgische zorgsysteem is eerder reactief en weinig holistisch”, zegt mede-oprichter Jean-Charles Samuelian. “Als de laatste twee jaar ons iets hebben geleerd, is dat onze gezondheid veel breder is dan puur het fysieke aspect. Het mentale en sociale hebben even goed een impact op ons – we kunnen ze niet geïsoleerd benaderen.”
“We groeien sinds onze lancering in België sneller dan Frankrijk in haar beginjaren”, vult Cedric De Vleeschauwer aan. Hij staat aan het hoofd van Alan in België. “Er was duidelijk nood aan een nieuwe uitdager op de Belgische markt, die al decennia lang amper innovatie kent.”
Medische chat
Al van bij de start bundelt Alan haar ziekteverzekering met bijkomende diensten. Zo lanceerde het bedrijf vorig jaar een chat waar je meteen met dokters en psychologen in gesprek kan gaan.
“We beschouwen onszelf niet als een verzekeraar maar als een gezondheidsbedrijf”, verduidelijkt De Vleeschauwer. “Onze digitale ziekteverzekeringen waren slechts een startpunt: het liet ons toe om honderden bedrijven te verwelkomen als klant en Alan op de kaart te zetten in België. Maar we willen nu veel verder gaan. Belgische bedrijven bieden traditioneel hospitalisatieverzekeringen aan in hun loonpakketten, maar de laatste jaren merken we dat werkgevers veel meer willen doen om hun medewerkers gezond te houden en hun welzijn te garanderen. Met Alan willen we die producten en diensten aanbieden.”
“Minstens zo belangrijk als de terugbetaling van gemaakte kosten, is de verbetering van de gezondheidszorg zelf. Onze medische chat werd bijvoorbeeld verder uitgebreid: naast chatten met huisartsen kan je nu ook met meer gespecialiseerde zorgverleners praten. Zo wordt de medische chat meer en meer een echte virtuele kliniek.”
Mentale zorg
Met de nieuwe app Alan Mind wil het bedrijf ook een antwoord bieden op de lange wachtlijsten voor psychologen. “Mentale zorg is niet enkel bij de psycholoog gaan”, gaat De Vleeschauwer verder. “Alan Mind focust op het hele spectrum: van preventie en herstel tot persoonlijke groei. Gebruikers starten met een persoonlijke vragenlijst en eventueel een oriëntatiegesprek met onze psychologen. Je krijgt een persoonlijk programma op basis van jouw specifieke doelstellingen.”
“We willen heel snel groeien, maar op een gezonde manier.”
Cedric De Vleeschauwer
“Onze mentale zorg in België kampt al langer met maandenlange wachtlijsten bij psychologen”, gaat hij verder. “Een op drie neemt zelfs geen nieuwe patiënten meer aan. We rekruteerden onze eigen psychologen om meteen hulp te kunnen bieden wanneer dat nodig is.”
Marktleiderschap
De ambities voor België zijn torenhoog, maar het geschikte talent vinden om het marktleiderschap op te eisen, is niet vanzelfsprekend. “We hebben in het eerste kwartaal heel wat nieuwe medewerkers in dienst genomen, maar we zijn nog steeds op zoek naar extra mensen. Dit jaar zal ons team een zestigtal mensen sterk zijn, een verdrievoudiging tegenover vorig jaar. Tegen 2025 moeten dat er minstens 200 worden. We willen heel snel groeien, maar op een gezonde manier.”
“Marktleider worden is niet echt een doel op zich”, besluit De Vleeschauwer. “Het is een logisch gevolg van het aantal leden dat we willen aantrekken de komende jaren. Tegen eind 2025 willen we een half miljoen Belgen ondersteunen met hun gezondheid, goed voor een jaarlijkse omzet van 100 miljoen euro. Een aanzienlijk deel van onze inkomsten zal komen van producten en diensten die geen verzekering bevatten. Alan Mind is daar een voorbeeld van, maar we broeden ook op andere concepten voor dit jaar die nog innovatiever zijn.”