werken-bij-smartphoto

Smartphoto bouwt nieuwe productieruimte in Wetteren

WETTEREN – Smartphoto group, de innovatieve foto- e-commerce groep uit Wetteren, heeft 100% van de aandelen van Aultmore NV, een immobiliënvennootschap met maatschappelijke zetel te Wetteren, overgenomen. Smartphoto wil het gebouw van Aultmore NV tegen 2020 inzetten als extra productieruimte met het oog op toekomstige groei. Het bedrijf investeert hiervoor in totaal zo’n 5 miljoen euro.

Aultmore NV is eigenaar van een pand gelegen te Wetteren op slechts enkele minuten van de huidige vestiging van Smartphoto. Het recente gebouw heeft een productieoppervlakte van 7000 m2. “Dat is ongeveer evenveel als de huidige vestiging in Wetteren. Door de overname verdubbelen we dus onze capaciteit”, aldus CEO Stef De Corte. Het pand is bovendien strategisch gelegen met een onmiddellijke aansluiting naar de E40.

De totale investering voor de aankoop van het gebouw via de overname van de aandelen van de immobiliënvennootschap Aultmore NV, inclusief de investeringen om het gebouw operationeel te maken voor de activiteiten van Smartphoto, bedraagt 5 miljoen euro.

Piekperiodes

CEO Stef De Corte: “Deze extra productieruimte, die in de zomer van 2020 volledig operationeel moet zijn, is nodig om voldoende productiecapaciteit te hebben ter ondersteuning van onze toekomstige groei. Het zal ons tevens toelaten om de bestaande productieprocessen te optimaliseren, de workflows gevoelig te verbeteren, en tijdens de piekperiodes voldoende capaciteit te hebben.”

Met de eindejaarsperiode ligt het aantal bestellingen namelijk vier tot vijf keer hoger dan normaal. Smartphoto werft daarvoor niet alleen 170 tijdelijke werkkrachten aan, het zet ook een tent op de parking achteraan. “Dat is natuurlijk geen structurele oplossing. Vanaf volgend jaar kunnen we hiervoor de nieuwe site inzetten.”

Ommezwaai

Smartphoto is ontstaan uit het vroegere Spector, de foto-ontwikkelaar uit Wetteren. Het bedrijf heeft een woelig verleden door de snelle opkomst van de digitale fotografie. Door de strategische ommezwaai en zich vooral toe te leggen op geschenken, fotoboeken en kaartjes met een hoog gebruiksgemak is het bedrijf de moeilijke situatie te boven gekomen en maakt het al jaren winst. Intussen is Smartphoto via e-commerce actief in 12 Europese landen.

Deze groei wil De Corte verderzetten met een jaarlijkse omzetgroei van minstens 10 procent. In de eerste helft van dit jaar was er 8,6 procent groei. “We zijn er dus nog niet.” De eerste mijlpaal die de topman van Smartphoto in gedachten heeft, is 100 miljoen euro omzet, zonder daar een precieze timing op te plakken. “Maar het mag geen tien jaar duren natuurlijk.”